3682
Sök

S13: Ojämn tomgång + misständningar >4000rpm

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tjenare!

Har bytt motor i min Nissan 200sx s13 till en nyrenoverad likadan motor (ca18det), och tidigare hade jag problemet att tändningen gick att ställa rätt på kamaxelgivaren tills man skruvade åt givaren, vilket fick tändningen att bli fel helt plötsligt. Några kompisar i garaget fixade detta i min frånvaro genom att jorda om insuget samt byta TPS (throttle position sensor).

Glad i hågen drog jag ut för att provköra bilen. Gick sjukt bra, tills att jag stannade till och märkte att tomgången var helt åt helvete. En i garaget misstänkte tjuvluft, då den stannade på 2000 varv och gick ner mycket sakta.
Den gick sen ner under 400 varv för att tillslut slockna.

Körde ut en gång till, men denna gången gick den skit. Lagom till att turbon börjar ladda, vid sisådär 3500-4000rpm, misstände den. Så jag stannade till igen, och denna gången stannade tomgången högt igen, för att sedan gå upp och ner mellan 500-1000rpm.

Bör tilläggas att tomgången inte påverkas i över huvud taget när jag skruvar på tomgångsjusteringsskruven (oj så långt ord).

Någon som har en aning om något utav felen? Kanske har dom ett samband?Och om tomgången beror på tjuvluft, vart är det troligast att det läcker in isåfall?

Tacksam för alla svar jag kan få, om det så är rena spekulationer

//Pontus

Ableton Live

202 Inlägg
30 augusti 2010
inte alls säker men prova att byta lmm om du har en till i garaget annars kan du ju köra med startgas för att kolla om det tar tjuvluft nånstans

21 Inlägg
30 augusti 2010
Kan ju provtrycka systtemet genom att plugga vid insug och turbo och köra tryckluft och se om den tappar tryck. Testa som sagt att rengöra lmm. Går att mäta upp den också mer info finns på nogs.se. Testa att lägga in en tråd där de brukar komma en del bra förslag. Kollat och dubbelkollat alla kontakter ovanpå motorn?

In love with my 200..

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Lmm är jag mest inne på att byta i första hand då den aldrig varit bytt vad jag vet. En Lmm från 89 som hängt med 23k mil lär ju vara sönder eller åtminstone i dåligt skick xD om det inte fungerar provtrycker jag systemet smile

Ableton Live

Sök