2513
Sök

Vilken utbildning krävs för att få köra brandbil?

3 295 Inlägg
31 augusti 2010
finns inga lastbilar som har en såpass knasig utväxling och detssutom så är det ju inte direkt nån formel1 bil dom åker på utryckning med wink

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
Slave_joe skrev:
finns inga lastbilar som har en såpass knasig utväxling och detssutom så är det ju inte direkt nån formel1 bil dom åker på utryckning med wink

aja jag lägger mig platt på rygg och erkänner mig besegrad av alla förståsigpåare. måste helt enkelt ha varit bluff när jag fick åka i 150 i brandbil....

För brandbil är väll en vanlig distrubutionsbil dom har lackat lite flashigt och sen ställt på en vattentunna därbak på?

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
Slave_joe skrev:

aja jag lägger mig platt på rygg och erkänner mig besegrad av alla förståsigpåare. måste helt enkelt ha varit bluff när jag fick åka i 150 i brandbil....

För brandbil är väll en vanlig distrubutionsbil dom har lackat lite flashigt och sen ställt på en vattentunna därbak på?

du kanske kolla varv mätarn?

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
samt sagt ni har rätt... jag måste ha drömt... för det är ju oooooomööööööjligt att ett specialbyggt fordon för flera miljoner kan gå i 150... specielt med tanke på att vanliga lastbilar börjar bli lite ostadiga i 110....

älskar människor som tror sig veta saker... och dessutom står fast vid sina slutsatser smile

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
samt sagt ni har rätt... jag måste ha drömt... för det är ju oooooomööööööjligt att ett specialbyggt fordon för flera miljoner kan gå i 150... specielt med tanke på att vanliga lastbilar börjar bli lite ostadiga i 110....

älskar människor som tror sig veta saker... och dessutom står fast vid sina slutsatser smile

vad äre som är så jävla special byggt med en brand bil ? säg det du som vet ?

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
CoTTeX skrev:
baltis skrev:

Allt i hjul-upphänging och fjädringen är förstärkt för att klara högre påfrestningar, dom har eftersträvat att få så låg tyngdpunkt som möjligt samt att drivlinan har en lägre utväxlingen...

Och som sagt byt bara utväxling på en vanlig lastbil så är 150 km/h inga större problem i dom heller...

Men det borde ju du veta för du har väll bra många år bakom ratten?

49 Inlägg
31 augusti 2010
baltis skrev:
CoTTeX skrev:
baltis skrev:

Allt i hjul-upphänging och fjädringen är förstärkt för att klara högre påfrestningar, dom har eftersträvat att få så låg tyngdpunkt som möjligt samt att drivlinan har en lägre utväxlingen...

Och som sagt byt bara utväxling på en vanlig lastbil så är 150 km/h inga större problem i dom heller...

Men det borde ju du veta för du har väll bra många år bakom ratten?

så bara att göra det så går den som en racing bil sen, inte dåligt. men hur har du kunnat åka med ? brandman lr`?

3 295 Inlägg
31 augusti 2010
mkt offtopic men, "baltis" hur mkt brukar en lastbil av normal storlek varva som max? visst att det finns specialbyggen av alla dess möjliga slag, att brandbilar är röda och går fort, det har dom varit och gjort sen man var liten. vad var det för märke på den brandbilen du åkte?

Gréve
497 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
klart dom gör 160.. handlar mest om utväxling och inga hastighetsspärrar, för en normal lastbil varvar runt 1500-1600 i 90 och då ska dom även vara goda för å dra runt 60 tons ekipage i backar å jävelskap.. och de behöver ju inte en brandbil så den kan ha annan utväxling så den både axxar fortare å går fortare.

å btw så åkte jag å brorsan i 120 med en scania 143 som är grusbil, de enda som är gjort är att hastighetsspärren är urkopplat wink
Senast redigerat av The_Rebel (31 augusti 2010)

1 948 Inlägg
31 augusti 2010
Slave_joe skrev:
mkt offtopic men, "baltis" hur mkt brukar en lastbil av normal storlek varva som max? visst att det finns specialbyggen av alla dess möjliga slag, att brandbilar är röda och går fort, det har dom varit och gjort sen man var liten. vad var det för märke på den brandbilen du åkte?

En "normal" lastbil är spärrad på 89 km/h, dvs den får inget mer bränsle när du kommer upp till den hastigheten, men när du har 60+ ton som skjuter på är det inga problem att låta den rulla upp i 30 km/h till och mer...

Hur mycket en lastbil varvar som max? Jadu... varvstoppet brukar väll ligga på 2500, fast dom flesta blir ganska så orkeslösa efter 1800. Normalt brukar man växla en lastbil så den ligger på ca 1350 i 80 och 1500 i 90. Men det är en smaksak samt beror ju på vad för typ av körning du har.

Brandbilen jag åkte var en scania byggd av laxå special vehicle.

Sen är det ju så att topphastighet är inga större problem att uppnå (om vi inte börjar snacka 250km/h+) utan det är snarare sättet du tar dig dit på smile

by proxy
167 Inlägg
1 september 2010
The_Rebel skrev:
Glader9991 skrev:
The_Rebel skrev:
men som sagt, att behöva vara brandman bara för å få köra låter nästan jobbigt :p

HAHAHAHA.
Så dumt. Så du ska vara chaufför åt brandmännen som ska jobba? Varför inte göra allt mer effektivt och ha en brandman med som kör som kan hjälpa till när de kommer fram?
Men visst, sticka in ett mandat till Riksdagen.
Du kan ju börja med om att föreslå att polisen ska ha nån som kör polisbilen åt dem till utryckningarna. Sen kan ju den sitta o uggla i bilen tills det är klart att åka där ifrån.

Så dumt....

haha nej skönt som fan ju^^  btw så är jag redan lastbilschaufför till yrket..

Dåså. Bara att köpa en gammal brandbil nu då. Finns ju de som samlar på såna och kör
på utställningar, bröllop mm. Kanske det du tänkt?

Eller starta eget?
"Rebels Brandbekämpning - Du startar vi släcker"
Övervakning av grillplatser/grillar, svetsbås, rökrutor,och enstaka värmeljus till bra priser.
I samarbete med YES kan vi erbjuda skumsläckning med ett flertal olika dofter.
Även försäljning av tändstickor och tändvätska.OBS! fraktfritt.wink

Dura lex, sed lex

1 Inlägg
1 september 2010
Fartdare skrev:
The_Rebel skrev:
Glader9991 skrev:
HAHAHAHA.
Så dumt. Så du ska vara chaufför åt brandmännen som ska jobba? Varför inte göra allt mer effektivt och ha en brandman med som kör som kan hjälpa till när de kommer fram?
Men visst, sticka in ett mandat till Riksdagen.
Du kan ju börja med om att föreslå att polisen ska ha nån som kör polisbilen åt dem till utryckningarna. Sen kan ju den sitta o uggla i bilen tills det är klart att åka där ifrån.

Så dumt....

haha nej skönt som fan ju^^  btw så är jag redan lastbilschaufför till yrket..

Dåså. Bara att köpa en gammal brandbil nu då. Finns ju de som samlar på såna och kör
på utställningar, bröllop mm. Kanske det du tänkt?

Eller starta eget?
"Rebels Brandbekämpning - Du startar vi släcker"
Övervakning av grillplatser/grillar, svetsbås, rökrutor,och enstaka värmeljus till bra priser.
I samarbete med YES kan vi erbjuda skumsläckning med ett flertal olika dofter.
Även försäljning av tändstickor och tändvätska.OBS! fraktfritt.wink

Haha nu kan man köra till jobbet med ett leende på läpparna smile

1 161 Inlägg
1 september 2010
150-160 är inga större problem, Allt beror ju brandbilen wink
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varlde … l-1.933444

Men däremot med en som används i Sverige så blir det värre med dom hastigheterna..
http://www.mascus.se/Transportfordon/Br … b7d42.html
Det där är visserligen inte en av dom nyaste modellerna men dom där används på ganska många ställen fortfarande..

Sök