1888
Sök

Hej. jag har en vw lupo -00 1,4 16 v kamremstrul

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
köpte bilen och beslöt mej för att byta kamrem så köpte kamremsats med vatenpump och när jag fått på allt starta jag bilen den gick fin fint i kanske 40 sekunder sen ställde jag ner den från domkraften för att glikolen skulle komma runt och när jag starta den hoppa kamremmen av styrningarna och fassna mellan kamaxeldreven fick sedan en ny kamrem från återförsäljaren men när jag satte den på platts upptäckte jag att ventilerna inte är som dom ska.. äre nån mer som har varit med om liknande problem? och hur kan kamremmen hoppa av när den sitter precis som den ska med rätt spänning? vanligt med originalfel på kamrem? och dom som gjort kamremmen måste väl stå för skadorna fast man gjort jobbet själv och inte lämnat in på värkstad? sad

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Du kommer aldrig få något från tillverkaren av kamremmen då du omöjligt kan bevisa att den har haft rätt spänning.

En kamrem som är rätt monterad ska inte kunna hoppa ur bara sådär, säker på att spänn/löprullen var OK eller bytte du även den?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Det enda jag kan tänka mig är att den varit dåligt monterad, att kamremmen kanske löpte lite på kanten av en spännrulle eller så.

Men säger du att du är 100% säker på att allt var rätt så ska jag inte argumentera emot. Du kan ju alltid höra med försäljaren av kamremmen vad som gäller, men att du skulle få någon typ av ersättning (mer än du redan fått i form av en ny rem) är för mig högst osannolikt, tyvärr.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Det du kan göra är ju att försäkra dig om att du fått rätt rem, kanske finns någon liknande bil som har en kamrem med en kugg mer, det skulle kunna förklara varför den hoppar ur.

Mvh Tommy

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
killen som hjälpte mej ska till butiken och snacka med dom. dom känner honnom väl eftersom han handlar där ofta osv får hoppas dom kommer fram till en lösning

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Ok, bara för att förtydliga.. Vilken av remmarna var det som hoppade?

Mvh Tommy

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
den jag fick första gången köpte hel kamremsatts då.. och den remmen vare som hoppa och jag fick en ny som satt på igårikväll och den remmen funkar utmärkt fast ventilerna gör inte det..

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
mänskliga faktorn är ju oftast orsaken. men förstår inte hur remmen kunnat hoppa av för vi testkörde innan och det var absolut inga problem sen på med kåpor motorfäste och sen såfort jag starta när den stod ner åkte den in i kamaxlarna, menar den snurrar ju typ som en vinkelslip nästan i hastighet med choken 1200 varv/ minut. remmen måste haft varit defekt längre på ena sidan lr nått liknande som gav den möjlighet att pendla lr oxå defekt kugg men tack för tippset jag ska kolla upp det så fort jag kan

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
erm stora remmen som hoppade av

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Mize skrev:
den jag fick första gången köpte hel kamremsatts då.. och den remmen vare som hoppa och jag fick en ny som satt på igårikväll och den remmen funkar utmärkt fast ventilerna gör inte det..

Jo men var det kamremmen eller parallellremmen (den kortare mellan kammarna)?

Har jag kikar rätt nu på www.meca.se så ska din kamrem vara 20mm bred och ha 130 tänder.
Parallellremmen ska vara 17mm bred och ha 58 tänder.

Bara att sätta dig å räkna nu wink

Mvh Tommy

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
tack för hjälpen uppskattar dä. jag har för mej den är 19 den jag har :S ska räkna såfort jag kommer dit tack hoppas du har en underbar dag

17 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
skulle det vara så att min värkligen är 19 äre  dom som sålde remmen som gjort fel för dom fick reg nr av mej

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 augusti 2010
Mize skrev:
tack för hjälpen uppskattar dä. jag har för mej den är 19 den jag har :S ska räkna såfort jag kommer dit tack hoppas du har en underbar dag

Tack desamma och lycka till!

Mvh Tommy

Oturen själv
593 Inlägg
31 augusti 2010
Fint utan kåpor men kaputt efter monterade kåpor?, Inte för att vara dryg eller något. Men kan de ha hänt något där?

Brum

3 235 Inlägg
31 augusti 2010
Jag förstår inte hur remmen kunde hoppa av, för drevet på vattenpumpen har ju utstående kanter som ska hålla remmen centrerad.

Den enda förklaringen jag kan tänka mig är att spännaren inte var åtdragen korrekt, och när spänningen på remmen försvann hoppade den av och fastnade mellan kamaxeldreven.

Gasglad
3 244 Inlägg
31 augusti 2010
Tvivlar på att du fått fel rem, om du nu fått det så dubbelkollar man alltid sådant innan montering.
Om nu din polare är mekaniker så ska inte detta ske! Hade du rätt moment på spännrullarna? Mätte du upp remmens spänsthet ?

//Carfreak

17 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
var och kollade remmen igår den stämde båda remmena var helt rätt. problemet skulle kunna vara på nån rulle som skulle kunna vara skev och få remmen att vandra. analys kan ta upp till 3 månader.. och rullen uppe vid kamaxlarna har ingen styrning och det var där den gled av och fasna mellan kuggarna blir iaf att kolla villka ventiler som gått

Gasglad
3 244 Inlägg
1 september 2010
Hmm, drog ni runt motorn 2 varv efter att ni spännde remmen ? Man skall alltid dra runt för hand, sedan kolla spänningen igen!

//Carfreak

17 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
japp den drogs runt..

Gasglad
3 244 Inlägg
1 september 2010
Hmm, fan va mysko.. Sånt ska inte kunna ske igentligen. Aldrig hört talas om det innan.
Enda jag kan tänka mig är att remspännaren inte suttit med rätt moment och att remspänningen varit fel!

//Carfreak

Sök