Mina föräldrar har en Saab 9-3 Aero 05a som gått 13000 mil och förra servicen är gjord på 11400 mil. Med Castrol 0-30 longlife olja. Men nu när vi kollade oljan så är stickan helt torr och vi stod plant också. Så vad kan felet vara tro? Bilen är lugnt körd och har full servicebook. Tacksam för svar den som kan ha en aning.
Mvh Patrik!
Senast redigerat av saab_freaket (19 augusti 2010)
1, läcker det 2,Sliten turbo (blå rök i avgasysytemet) 3,otäta ventil tätningar (blårök i avgasystemet.) 4, hög vevhuskomp (blårök i avgasystemet.)
Kort å gott antingen så förbränner motorn olja=blå rök eller så läcker det=söl på marken
man kan ju börja att kolla lättare saker så som tex att det inte är tryck i vevhusvent slangen. Kolla att turbon inte är sliten och kolla runt packboxar
Nej den läcker inte olja, ingen pöl på marken droppar eller något liknande. Om man ska kolla vevhusventilationen hur kollar man det då? var sitter vevhusventilationen på saab 9-3. Har ingen aning så väldigt tacksam för svar.
jag är absolut ingen höjdare på saab. det va mer generellt jag svara om vad man kan kolla. men finns säkert någon saabtok som kan säga hur du kollar det. oftast så sitter det en vacum slang på ventilkåporna som sedan går till insuget
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget. Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.
Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna mellanrum. Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget. Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.
Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna mellanrum. Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.
Aeron drar rätt mycket olja överhuvudtaget. Runt litern per 1000 mil vid lugn körning, men vid hård körning går det åt mer har själv fyllt på 1,5 l på 680 mil.
Men har du/ni inte fyllt på sedan förra servicen? då är det dags att lära sig kolla oljan med jämna mellanrum. Förövrigt betyder inte serviceintervallen att oljan ska räcka så långt, bara att den byts.
Mvh Tompa
Det där är ju onormalt... Måste läcka nånstans.
Läcker ingenting, ryker ingenting. Lite mer pulver och mycket stadskörning så blir det så. Hårdare körning drar mer olja så är det bara, vilket är också är ett bra tecken.
"Hamilton" I jämnförelse mot andra SS (vilket jag menade) så drar Aeron mer jo.
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 augusti 2010)
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.
mkt bra utläggning.
1, om oljan blir för tunn=antingen läckage genom packboxar. och TS säger att det inte finns någon olja på marken. och även om det bara läckte under oljetryck= när oljan blir varm och bilen är i rullning så skulle det isf hänga oljedroppar lite här och var.
2, om olja förbränns blir det blårök avsett viskositet
3, dom flesta oljor har någon som reglar viskositeten när oljan blir varm som gör att den blir tjockare.
4, Vatten är inte speciellt tunnt. sprit bensin m.m är tunnare
Det finns säkert en naturlig förklaring men att säga att oljor som har låg viskositet läcker här å där på "morderna" bilar är lite som en 240 raggare skulle säga när han pumpar i 0w-30 i sin jänkare från 50 talet som har gått på "smörjfett" i 50år
felet sitter i longlife oljan som blir som all annan olja när den gått länge i motorn. Olja blir som vatten. Minska serviceintervallen samt kör med en vanlig rekomenderat olja så får du ner förbrukningen.
mkt bra utläggning.
1, om oljan blir för tunn=antingen läckage genom packboxar. och TS säger att det inte finns någon olja på marken. och även om det bara läckte under oljetryck= när oljan blir varm och bilen är i rullning så skulle det isf hänga oljedroppar lite här och var.
2, om olja förbränns blir det blårök avsett viskositet
3, dom flesta oljor har någon som reglar viskositeten när oljan blir varm som gör att den blir tjockare.
4, Vatten är inte speciellt tunnt. sprit bensin m.m är tunnare
Det finns säkert en naturlig förklaring men att säga att oljor som har låg viskositet läcker här å där på "morderna" bilar är lite som en 240 raggare skulle säga när han pumpar i 0w-30 i sin jänkare från 50 talet som har gått på "smörjfett" i 50år
Men om jätte, jättelite olja förbränns då borde väl inte det ge någon synlig rök direkt. Eller?
Hej! jag körde bakom den idag. Och den får sig ett svartmoln när jag ligger bakom och pappa gasar. Men när han gasat ur den lite så slutar den att svart ryka. Den går ju mest stadskörning. Går ju nästan aldrig hårt i heller. Den körs nästan alltid försiktigt. Oljan är som sagt riktigt skitig, svart. Men den ska bytas var 1000 e mil nu . Vad rekomenderar ni när ett oljebyte ska ske på en Aero?
Har för mig att det to.m står i den lilla boken i handsfacket (service/instruktionsboken) att den kan dra 1liter på 1000mil så sätt er ner i soffan och läs i den.
Hej! jag körde bakom den idag. Och den får sig ett svartmoln när jag ligger bakom och pappa gasar. Men när han gasat ur den lite så slutar den att svart ryka. Den går ju mest stadskörning. Går ju nästan aldrig hårt i heller. Den körs nästan alltid försiktigt. Oljan är som sagt riktigt skitig, svart. Men den ska bytas var 1000 e mil nu . Vad rekomenderar ni när ett oljebyte ska ske på en Aero?
Mvh Patrik
Om du kör sakta som en kärring och mycket kallstarter kan det säkert vara vevhusventilationen som börjar bli tilltäppt.