5054
Sök

Audi 100 Avant - Parkeringsbromsen låser sig, vill byta.

17 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har en nyinköpt AUDI 100 AVANT 2,0 från 1991. Allting fungerade rätt bra då vi kollade på den förutom att parkeringsbromsen var lite trög, men eftersom den var besiktigad och skattad och hade överkomligt pris så slog vi till. Den är helt okej i övrigt.

Parkeringsbromsen känns riktigt plastig och ostabil på något sätt, och handtaget sitter löst, åker hela tiden av då man ska dra ned den.

Nu funderar jag på att byta ut hela parkeringsbromsen och undrar lite över priset för detta? Vad kostar själva jobbet då man byter bromsen och kan man sätta dit i stort sätt vad som helst? Jag vill inte gärna ha en plastspak utan någonting mer gummiaktigt med stabilare grund.

OBS. Jag postade i rätt forumdel från början, men har redigerat inlägget då jag löste ursprungsproblemet. Nu undrar jag bara över priser för handbromsbyte men borde egentligen vara i annan forumdel för detta.
Senast redigerat av KaptenKrok (6 september 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 september 2010
Är vajjrar och bromsok (dessa bilar har handbromsmekanismen inbyggd i oket) i skick som de ska vara så ska originalspaken klara det alla gånger.

Mitt tips är att se över vajjranra, även oken då det är mycket vanligt att det är oken det är fel på.
Men räkna inte med att det är billiga ok.

Edit; Kom på att dessa bilar även finns med trumbromsar bak, vilken av dessa har du?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (9 september 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 september 2010
Sent svar, men någon annan kanske kan ha nytta av det.

2,0E har trumbromsar bak, alla andra motoralternativ på Audi 100 har skivbromsar bak, där handbromsvajrarna verkar på en arm på oket.

Det händer att vajerhöljet tar in vatten och skit och börjar kärva. Det kan då lätt fastna i låst läge då fukten dryser i kyla. Alternativt får man dra spaken mer och mer för att få önskad bromsverkan, varpå vajern tös mer och mer för att till slut inte ta alls. Lösningen är att byta vajer på den sida som inte tar. En mindre verkstad gjorde det på min Audi för 400 spänn när jag kom med en Biltemavajer. Därefter hade jag klockren handbroms.
Senast redigerat av Andromeda (19 september 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 september 2010
Andromeda skrev:
Sent svar, men någon annan kanske kan ha nytta av det.

2,0E har trumbromsar bak, alla andra motoralternativ på Audi 100 har skivbromsar bak, där handbromsvajrarna verkar på en arm på oket.

Det händer att vajerhöljet tar in vatten och skit och börjar kärva. Det kan då lätt fastna i låst läge då fukten dryser i kyla. Alternativt får man dra spaken mer och mer för att få önskad bromsverkan, varpå vajern tös mer och mer för att till slut inte ta alls. Lösningen är att byta vajer på den sida som inte tar. En mindre verkstad gjorde det på min Audi för 400 spänn när jag kom med en Biltemavajer. Därefter hade jag klockren handbroms.

Finns 2.0 med svivor baktill också.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök