4747
Sök

Mazda 323f 91:a dör vid högersväng?

12 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Problemet med bilen är att vid halv tank och under så vill bilen dö vid högersväng men rätar man upp ratten går den igång direkt utan att hosta eller dylikt?
Bilen går klockrent vidd fulltank sen efter ungefär 25-30 mil börjar detta hända?
va är problemet tror ni? någon som har haft liknande?

Fått endel tips om att bränslepumpen i tanken brukar ge sig eller är fel konstruerade på dessa modeller?
Hur kommer jag lättast åt den isf? plocka ner tanken helt eller kommer jag åt den under baksätet eller i bagaget?

MVH Andreas

Trucker
2 710 Inlägg
18 augusti 2010
Den bilen är inte speciellt svår o hålla på med så vore jag du skulle jag först o främst kolla via bagaget eller under baksätet. Utan att lyfta den då smile

Fart missbrukare

593 Inlägg
18 augusti 2010
Håller med, låter helt klart som förpumpen i tanken!, kolla upp det.

Ett tips är att skruva bort tanklocket när bilen går och lyssna, hör du bara något droppande/rinnade ljud så är det bara returbränslet som kommer tillbaka=pumpen är troligtvis trasig.
Men om du däremot hör du någon "surrande" ljud så är det pumpen= den fungerar.
(man brukar höra pumpen ganska tydligt)

Lycka till.

mvh
Senast redigerat av epapower (18 augusti 2010)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 augusti 2010
Pumpen sitter under baksätet.
Högst troligt har du skit i filtret.

12 Inlägg
20 augusti 2010
Trådstartare
okej tack, skit i bränslefiltret eller i filtret som sitter på bränslepumpen i tanken? men varför fungerar den klockrent vid halv tank och uppåt?! :S

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 augusti 2010
Vet ej, men min F betedde sig likadant.
Jag rensade och sen gick den bra.
Du har inte köpt min gamla?..he he.
Senast redigerat av Wanegardh (20 augusti 2010)

12 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
haha där ser man! vad rensade du ur?! hela bränslesystemet?
man vet aldrig vad hade du för reg nummer wink ?

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 augusti 2010
Jag rensade bara i tanken och filtret.
Min gamla F finns i mina gamla bilar.

12 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
löst grabbar, Hade ett X antal liter vatten i tanken :S frågan är vad förra ägaren har gjort!tongue

337 Inlägg
18 september 2010
kan vara skadegörelse. glöm inte att byta soppafilter nu. samt så skulle jag tömma soppaledningen också så det inte ligger några vattendroppar där också. -bort med filtret och låt pumpen gå några sekunder så det sprutar ut.

12 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
gjorde rent hela tanken tömde ut allt osv samt bytte ut bränslefiltret och slängde i en burk men water remower från redline tror jag dem heter, finns på meckas sortiment!

skulle kunna va, vet ju trots allt inte vad förra ägaren hade gjort:S

Sök