4625
Sök

Golf III - läcker olja.. lokaliseringshjälp!

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Hejsan!

Har problem med en golf 3:a som läcker lite olja.
Har torkat rent tråget samt överallt där jag kommer åt. Låtit bilen stå en stund och kollat var oljan kommer ifrån. Står man under bilen så kommer det olja från vänstra sidan utav tråget, dvs. mellan tråg och växellåda.

Nu är ju frågan, kan det vara bakre packbox eller trågpackningen? Något som vart med om liknande innan?
Värt att nämna är att motorn i övrigt är oljefri, inget läckage mellan topp och block eller vid ventilkåpan.

//Christian

//Carfreak

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
29 juni 2010
Inte för att vara "kärringen mot strömmen", men är du säker på att det inte är bakkant på ventilkåpan. Min läcker på den kanten.. : s

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
GT90 skrev:
Inte för att vara "kärringen mot strömmen", men är du säker på att det inte är bakkant på ventilkåpan. Min läcker på den kanten.. : s

hehe, ingen fara!!

Nä det är verkligen snustorrt ovanför motorblocket..

Körde precis bilen och då rinner det en jävla massa olja ned för tråget. Har sprutat olja hela vägen bak, lagt sig under tanken bla.

Så det har något med oljetryck att göra verkar de som. När bilen står på tomgång rinner det inte mkt olja alls. Nån droppe ner då och då. Då är frågan, sitter det någon givare el. liknande i bakkant på motorn ovanför drivaxeln som har direkt anslutning med oljetryck ?

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 juni 2010
Bytte nyligen vevaxelns bakre packbox på en sådan bil, nu är det torrt och fint smile Med andra ord är det mycket möjligt att det är därifrån, inte första golfen och garanterat inte den sista heller som läker därifrån wink

Men det är som vanligt väldigt svårt att ge ett 100% svar utan att ha sett på bilen själv.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Bytte nyligen vevaxelns bakre packbox på en sådan bil, nu är det torrt och fint smile Med andra ord är det mycket möjligt att det är därifrån, inte första golfen och garanterat inte den sista heller som läker därifrån wink

Men det är som vanligt väldigt svårt att ge ett 100% svar utan att ha sett på bilen själv.

Mvh Tommy

aa precis. Men att de skulle läcka såhär jäkla mycket.. Visst att de droppar en aning men inte "pissar" ur sig oljan. Ska försöka kolla lite mer varifrån de kommer. Verkar bara komma när man kör. Står man på tomgång och varvar händer de inget nämnvärt.

Ska skruva loss inpektions kåpan vid svänghjulet och kolla om de är geggigt där inne.

Edit: Kåpan borttagen, inte mycket olja alls där, drog fingret längs med växellådans hus, var mest ingrodd smuts. Så då kan vi utesluta att packboxen pissar ur sig olja iafall. Då är frågan om de sitter någon oljetrycksgivare eller liknande under insuget monterad i blocket?? Gör det inte de så är det trågpackningsbyte som gäller.
Senast redigerat av MrCarfreak (29 juni 2010)

//Carfreak

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 juni 2010
MrCarfreak skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

aa precis. Men att de skulle läcka såhär jäkla mycket.. Visst att de droppar en aning men inte "pissar" ur sig oljan. Ska försöka kolla lite mer varifrån de kommer. Verkar bara komma när man kör. Står man på tomgång och varvar händer de inget nämnvärt.

Ska skruva loss inpektions kåpan vid svänghjulet och kolla om de är geggigt där inne.

Edit: Kåpan borttagen, inte mycket olja alls där, drog fingret längs med växellådans hus, var mest ingrodd smuts. Så då kan vi utesluta att packboxen pissar ur sig olja iafall. Då är frågan om de sitter någon oljetrycksgivare eller liknande under insuget monterad i blocket?? Gör det inte de så är det trågpackningsbyte som gäller.

Säg inte det, golfen jag bytte på läkte inget när bilen stod, men spolade ur sig all olja snabbt direkt man startade, även på tomgång. Bara rann ut.

Den var inte heller oljig på svänghjulet, bara nedre delen av sprängkåpan vid dammskyddet.
Ta loss startmotorn, då blir det lättare att se in i sprängkåpan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
MrCarfreak skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Säg inte det, golfen jag bytte på läkte inget när bilen stod, men spolade ur sig all olja snabbt direkt man startade, även på tomgång. Bara rann ut.

Den var inte heller oljig på svänghjulet, bara nedre delen av sprängkåpan vid dammskyddet.
Ta loss startmotorn, då blir det lättare att se in i sprängkåpan.

Mvh Tommy

Men om det är packboxen bör ju inte hela tråget vara nedoljat. Oljan kommer ovanifrån någonstans, strax ovanför glipar vid tråg och block. Är oljigt hela vägen från växellådan över till vevhusvent tjohejsan.
Har torkat rent allt, startat bilen och haft den både med växel i samt på tomgång men får fasen inte fram läckaget, har tom. tippat bilen så den står med fronten i luften medans bakhjulen står på marken.

Fortfarande så lutar de åt antingen packbox el. trågpackning då övriga motorn är oljefri.

Edit: Vi kan glömma packbox och trågpackning nu! Kollade riktigt noga nu och oljan kommer från något ställe under insuget, man ser klart och tydligt att det rinner ner vid blocket och ned mot tråget. Vad sitter under insuget som är i direkt kontakt med oljetryck/olja ?
Ser att det finns ett kontaktstycke där, ganska nära oljefällan, dock är de så pass trångt så kan inte se vad det är.
Senast redigerat av MrCarfreak (30 juni 2010)

//Carfreak

217 Inlägg
30 juni 2010
På min Golf III GTI som jag hade för några år sedan läckte en oljetrycksgivare ungefär halvvägs upp på blocket. På den såg man inte heller var det läckte först men efter en vecka snarast sprutade det ut olja, tyvärr hittar jag inga bilder på hur den såg ut nu, vet att jag har, någonstans...

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
mondeofin skrev:
På min Golf III GTI som jag hade för några år sedan läckte en oljetrycksgivare ungefär halvvägs upp på blocket. På den såg man inte heller var det läckte först men efter en vecka snarast sprutade det ut olja, tyvärr hittar jag inga bilder på hur den såg ut nu, vet att jag har, någonstans...

det är nog den jag ser kontaktstycket till, om den sitter ganska nära oljefällan?

Men sitter inte oljetrycksgivaren i toppen precis vid insuget nära ventilkåpan ?

Edit: Kontaktstycket måste gå in i knacksensorn då det är 2 kablar.
Oljetrycksgivarna är 1 poliga...

Då är ju frågan, sitter knacksensorn i anslutning med oljetryck?

Edit: Knacksensorn kan vi också utesluta, snus torrt runt om den!

//Carfreak

217 Inlägg
30 juni 2010
Hmm, kan ju ha varit oljetemp också som den var för, svår att hitta ny var den iaf fick söka på tre ställen innan jag hittade rätt. För enligt reservdelsbutikerna jag talade med då går den tydligen "aldrig" sönder men ska fortsätta söka bilder är inte helt hundra på att vi talar om samma

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
mondeofin skrev:
Hmm, kan ju ha varit oljetemp också som den var för, svår att hitta ny var den iaf fick söka på tre ställen innan jag hittade rätt. För enligt reservdelsbutikerna jag talade med då går den tydligen "aldrig" sönder men ska fortsätta söka bilder är inte helt hundra på att vi talar om samma

Det enda som sitter i bakkant på motorn är just knacksensorn, i toppen sitter det en vit 1-polig kontakt, samt en ljusblå 1-polig. Den vita läckte en aning så den byter jag ut i förebyggande syfte. När det är gjort ska jag torka rent allt och se om de fortsätter läcka smile

Tog även loss slangen till vevhus venten, flödar på ganska bra vid tomgång men vid gaspådrag händer inget, normalt?

//Carfreak

217 Inlägg
30 juni 2010
Aj, missade att att det var bakom motorn du frågade om, min läckte på sidan av motorn, hittade bild nu men om det är bakom motorn det läcker hjälper ju det tyvärr inget.

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
Bytt oljetrycksgivaren, provkört bilen och det verkar som att felet är löst smile
Skall kolla lite mer innan jag ropar hej..

Har jag tur så var det bara givaren för 55:- som var orsaken :p

Var ej givaren heller utan det var oljetrågspackningen som var orsaken...

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
9 juli 2010
Trådstartare
Fick in golfen nu igen! Läcker fortfarande olja men betydligt mindre..

Börjar fundera på om de kan komma från vevhusburken som sitter i anslutning med blocket precis ovanför kanten vid tråget.. Någon som vart med om att de läcker därifrån ??

//Carfreak

445 Inlägg
22 september 2010
Lånar tråden lite:) Vet inte, vet bara att min bil läcker olja som ett såll vid tråget, troligen oljetrågspackningen. Ska lämna in den nu tyvärr. För jag har redan prövat att dra åt bularna till tråget när bilen är igång och då ser man att Packningen (som i detta fallet är gummikork) som sticker ut på sidorna när man drar lite. med andra ord inte tätar för fem öre.. Orkar då fan inte med att de läcker.. Bilen är för övrigt en Golf Gti -87

Mvh Rasmus

Sök