4834
Sök

Döda spridare, BMW 525i e34 -89

GREASEMONKEY
822 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Original spec:
525i
E34
M20/B25
1989

Bosch Motronic M1.3 - nr: 0 261 200 173

Jag har felsökt en del och kommit fram till att tändning fungerar, den startar till på startgas.
Bränsle har jag fram till fuelrailen och bra bränsletryck MEN spridarna öppnar inte.
Min fråga: hur mäter jag spridar kontakterna så jag vet att det finns liv i den änden eller inte ??
om nu spridar kontakterna inte ger nåt liv, hur går jag vidare i min felsökning ??
Jag har misstankar på ECUn, kan det vara problemet ??

Mvh

Mvh S.Österdahl

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 september 2010
Kommer inte ihåg exakt men dom ska mätas med ohm på nåt sätt....

GREASEMONKEY
822 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Jag har suttit i timmar nu och sökt och läst på div forum, har kommit fram till att man mäter ett av de två stiften i spridarens kontakt, och den andra till bra jord anslutning (t ex motorblocket) ..

Jag har gjort detta nu och mina kontakter ger inte från sig mycket, dom sviktar på 1-3 V oregelbundet så jag har ännu starkare misstankar på ECUn så nu beställde jag en på Bildelsbasen.se för 500:- så då får jag testa den .. Spridarna skulle man mäta upp i ohm, men dom är inte problemet, det är elektroniken som styr dom i nån ände av systemet ..
Men om ni har andra tankar och idéer så berätta gärna smile

Mvh
Senast redigerat av 770_EVOLVE (22 september 2010)

Mvh S.Österdahl

1 353 Inlägg
23 september 2010
på min E30 med M20b25 så hade jag dålig kontakt i den stora spridarkontakten som sitter under insuget, en stor rund kontakt man vrider ihop/isär.
den började gå dåligt, och till slut inte alls.

kanske kan vara värt att kika på .

There's no replacement for displacement

GREASEMONKEY
822 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Batta skrev:
på min E30 med M20b25 så hade jag dålig kontakt i den stora spridarkontakten som sitter under insuget, en stor rund kontakt man vrider ihop/isär.
den började gå dåligt, och till slut inte alls.

kanske kan vara värt att kika på .

Ja skulle inte styrenheten göra nån skillnad så får man ju börja kolla sånt, men jag har faktiskt missat den .. kollar upp det i morgon, tack

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Nu har jag monterat den nya ECUn och kollat kontakten till spridarbryggan, den som sitter under insuget, det fanns lite ärj på 3 stift, men inte farligt mycket, det är rengjort nu.
Jag har bränsletryck, BTR är inget fel på ..

Jag börjar bli smått irriterad på detta problem .. är det nåt annat jag kan undersöka, givarna/givaren på svängningsdämparen, om jag mäter upp dom, vad ska jag ha för normalvärde på dom ?
Sen undrar jag vad spridarkontakterna ska ha för normal värde med påslagen tändning/när man nötter på starten, jag har ca 3.0 V med tändning på och 2.5-2.7 V när jag nötter på starten (detta med den nya ECUn så viss skillnad blev det), batteriet är fullladdat.

Hjälp .. !
Senast redigerat av 770_EVOLVE (25 september 2010)

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Så nu går bilen, MEN den går inte på alla burkar ..
Det som fela var kabelbrott under insuget (jävlar vilka stela kablar), så nu funkar även temperaturmätaren igen.
Så i morgon efter jobbet så kommer jag felsöka varför den inte går på alla burkar.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
Har felsökt lite till nu och kommit fram till att fördelarlocket / rotor är riktigt slut !!! stiftet till 1ans tändkabel var så slut att den gav nån tändning ibland .. dom andra burkarna gav det gnista på men riktigt svagt .. Så nu ska det beställas nytt fördelarlock / rotor, går bilen bra efter det så kommer det en service i det stora hela och sen ställa på den, så snart så kommer tjejen åka Peugeot och jag får köra den riktiga bilen !

Mvh S.Österdahl

Sök