5313
Sök

BMW 525i -89 misständer .. ??

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Jag gör en ny tråd om mitt problem med denna BMW ..
Problemet var i från början att den var helt död och det visade sig vara kabelbrott så spridarna och temperaturgivaren föll bort ur systemet, det är ialf fixat nu.

Nu till det nuvarande problemet: när jag hade fått igång den så misstände den rejält, så jag montera ditt nya stift, nya kablar, nytt fördelarlock med rotor, jag har även undersökt samtliga spridare och alla verkar vara okej, jag har bränsletryck och den går att köra men den går bara på 5 burkar känns det som, och 1ans cylinder verkar vara problemet, 1an har gnista och alla kablar är rätt monterade, jag är nyfiken på hur tändmodulen fungerar ?? tror ni att det kan vara den som är problemet ?? värt att nämna är att det sitter en ny Motronic box (ecu) i bilen, så den kan vi nog utesluta.

Tacksam för tips på eventuella fel smile

Mvh S.Österdahl

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 september 2010
tagit lös spridarrailen och kollat så alla säkert sprutar? annars kolla komp på den cylindern. kan vara vippa som är felinställd/av, insugspackning kanske? bara börja leta wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
För o vara säker på att spridaren på 1an är hel kan du flytta den till 2an o se om felet flyttar sig.

Det man inte dör av gör ont.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Läst efter lite sökande att tändmodulen sitter inbyggd i Motronic boxen .. =/ spridare 1 och 2 är skiftade, bilen går lika dåligt men nu är inget av stiften våta .. som ettan var innan .. ?? har provat med andra stift också efter spridar skiftningen.

Mvh S.Österdahl

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Jo ja kan tänka mig att bilen går lika dåligt, men när du flytta 1an till 2an så var poängen att se om bilen gick exakt likadan med kontaktstycket lossad från spridaren.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
tagit lös spridarrailen och kollat så alla säkert sprutar? annars kolla komp på den cylindern. kan vara vippa som är felinställd/av, insugspackning kanske? bara börja leta wink

Jag börjar fundera på om inte din tankegång om vippan kan vara en orsak, den tickar ju faktiskt mer en den har gjort förut .. kompen är det inge fel på inga toppacknings symptom alls, förutom att den inte tänder som den ska .. Och den har inte reagerat på startgas sprutande runt insug alls ..

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Bullen1 skrev:
Jo ja kan tänka mig att bilen går lika dåligt, men när du flytta 1an till 2an så var poängen att se om bilen gick exakt likadan med kontaktstycket lossad från spridaren.

Jag flyttade om spridarna inte kontakterna, för det kan man inte göra förresten för kontakterna sitter i en plastskena .. och jag var ner till garaget och startade bilen nu när den är kall och då såg jag att 1ans stift är våt igen .. verkar som att gnistan inte orkar tända luft/bränsleblandningen .. =/
Dom andra 5 burkarna har ljusa och fina stift precis så som dom ska se ut.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Kan tändspolen orsaka att bara en cylinder faller bort till halv styrka ??
kan vippan/vippor fela fast den har bra komp ??
Kan bränslepumpen/filtret orsaka ett tryckfall i bränslesystemet ??
Kan kam/vevläggesgivaren visa rätt ohm när man mäter den men ändå göra så en burk går dåligt ??

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Nu har jag hittat felet !

Se och häpna, den har inte skramlat något överdrivet mer än vissa bilar har spridartickande.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60140/1001058_bn3ay0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60140/1001060_zmym9h.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60140/1001061_3k0zob.jpg
Senast redigerat av 770_EVOLVE (29 september 2010)

Mvh S.Österdahl

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Nyfiken. bilderna fungerar inte sad

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Det är fixat smile

Mvh S.Österdahl

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
Va i helve.
har vipparmarna gått av tongue

Kan inte va så vanligt, har bilen gått mycket?

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Den har gått 19.000 ärliga mil, läste nu lite om vippor på dessa motorer och tydligen är det vanligt .. och mycket enkelt att fixa också big_smile hoppas hoppas att det inte är nåt annat som tagit skada pga detta =P

Mvh S.Österdahl

Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
ser lätt ut,det är väll bara o byta rampen.

Tror inte att något annat är skadat,ser ut som ett clean break. om inte någon större bit satt sig mellen någon fjäder och böjt till den.

PS.Din kamrem ser lite sliten ut på bilden.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
A kamremmen inkluderas i servicen som jag gör när jag fått bilen att fungera som den ska, den har ju stått i två år med detta felet så remmar och annat så som bromsar/bromsvätska, oljor å såvidare ska ses över ..

Mvh S.Österdahl

Sök