3434
Sök

Volvo 850R, hur mycket kan man trimma utan att öppna motorn?

724 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Blyfot_Racing skrev:
du får ju bättre botten drag du kommer bli nöjd med den setupen. men spara å leta efter en annan låda M56h heter den sköt diffen på en kompis R då körde jag lungt.

det är just botten draget jag vill förbättra och att den inte blir så himla seg över 160km/h..

479 Inlägg
29 september 2010
volvo-racer skrev:
Blyfot_Racing skrev:
du får ju bättre botten drag du kommer bli nöjd med den setupen. men spara å leta efter en annan låda M56h heter den sköt diffen på en kompis R då körde jag lungt.

det är just botten draget jag vill förbättra och att den inte blir så himla seg över 160km/h..

Det som du har som planer för bilen kommer nog göra susen!

I´m living my life a quarter mile at the time!

904 Inlägg
29 september 2010
du har ett bra recept å det kommer inte bli segt efter 160 ska ta en titt på diina filmer

AUTOTECH S60 power

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2010
volvo-racer skrev:
Blyfot_Racing skrev:

Jag har funderingar på ett variabelt insug från en tidig GLT. wink
Den ändrar portningen i insuget beroende på varvtal.
Ger bättre bottendrag och bättre drag på höga varv, när den ändrar spjällen.

Var egentligen tänkt till turbomodellerna också, men pga problem med att hålla tätt vid höga laddtryck kom det aldrig igång.

Men det är sällan jag laddar fullt, så det kunde ju vara kul att prova.

Angående växellådorna säger jag, ju nyare desto bättre.
Kör själv med en V70N 140hk -01 låda, intern slavcylinder och ombyggd hastighetsgivare.

Fram till -01 passar växellådan bolt on, -02 kom växellådorna med 23 splines på ingående axel istället för 21 som på de äldre lådorna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 282 Inlägg
29 september 2010
volvo-racer skrev:

Va ska du med glt-kammar till om du vill ha bättre bottendrag? Dem tillför ju inget positivt under 4000 rpm. Är bottendraget det viktiga så är originalkammarna ett bättre val.

TurbOla skrev:
Jag har funderingar på ett variabelt insug från en tidig GLT. wink
Den ändrar portningen i insuget beroende på varvtal.
Ger bättre bottendrag och bättre drag på höga varv, när den ändrar spjällen.

Var egentligen tänkt till turbomodellerna också, men pga problem med att hålla tätt vid höga laddtryck kom det aldrig igång.

Ett annat bekymmer med det är att det funkar bättre på sugmotorer som lyder under lite andra förutsättningar. Det absolut bästa vore ju runners som både ändrar längd och diameter, men det är ju lite svårt att få till i praktiken. Va gäller bottendrag gltinsug kontra turboinsug så är det hugget som stucket. Det skulle däremot kunna gå att kanske lirka ut nån häst till på fullgas om man kunde få kortare runners.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 september 2010
Ni kan inta gämföra motorerna från S60 och V70N med dom gamla som sitter i 850.
Dom nya motorerna kan du köra 350 Hkr utan problem med. Från 05 så går det med ca 380 Hkr.
De gamla ska man nog stanna vid 320 för att ha driftsäkerhet, klenare stakar mm i dom.
Senast redigerat av Busgrabb (29 september 2010)

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2010
Marlboroman skrev:
Ett annat bekymmer med det är att det funkar bättre på sugmotorer som lyder under lite andra förutsättningar. Det absolut bästa vore ju runners som både ändrar längd och diameter, men det är ju lite svårt att få till i praktiken. Va gäller bottendrag gltinsug kontra turboinsug så är det hugget som stucket. Det skulle däremot kunna gå att kanske lirka ut nån häst till på fullgas om man kunde få kortare runners.

Var det inte meningen att luften skulle vandra olika långa vägar på det variabla GLT-spjället?
Beroende på hur portarna stod?
Förutom då själva storleken på öppningarna?
(Jag kan inte termen runner tongue )

Men i praktiken menar du att det gör varken till eller från, på varken bottendrag eller högvarv?

8 282 Inlägg
29 september 2010
TurbOla skrev:
Var det inte meningen att luften skulle vandra olika långa vägar på det variabla GLT-spjället?
Beroende på hur portarna stod?
Förutom då själva storleken på öppningarna?
(Jag kan inte termen runner tongue )

Men i praktiken menar du att det gör varken till eller från, på varken bottendrag eller högvarv?

Runner är alltså röret som luften färdas via mellan den gemensamma kammaren (plenum) och toppen. Och i gltinsugen så finns 2 längder på runners. Långa för lågvarv och korta för högre varv. På låga varv spelar det ju ingen roll om man jämför eftersom turboinsugen har lika långa runners som dem långa i glt-insuget.
På högre varv så skulle man kanske kunna tjäna lite på att ha korta runners. Men turbomotorer är inte riktigt lika känsliga på längden på runners som en sugmotor är.

Ska man ha ett insug som man ska tjäna nåt riktigt på så bör man skippa originalinsug helt.

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 september 2010
Okej, tack, då hänger jag med!
Nu ska jag inte stjäla mer tråd nu. tongue

402 Inlägg
30 september 2010
Alltså, bottendrag? Beror på vad du menar med bottendrag, tidigt ladd? Jag kör ju med glt-kammar, och jag tycker att jag har ett RUSKIGT bottendrag, iaf så fort turbon börjar ladda på så spelar det inte så stor roll vilket varvtal man har (över 2500rpm) så skjuter det på rejält hela vägen.tongue Problemet i ditt fall är ju att just vevstakarna trivs väl inte så bra med för tidigt (högt) laddtryck, för det är väl det som ger bottendrag? TM-r kör ju som bekant utan MV, och därmed fullt ladd så fort turbon kan leverera. Även höga varvtal kombinerat med höga laddtryck kan vara illa för stakarna (hörsägen). Men, håller du dej under 1,2bar så bör det (kanske) klara sej, du får samla på dej lite stålar i vinter och i med H-profilare så kan du ladda på utav hel... utan att vara orolig.wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2010
Pinnenpabacken skrev:
Problemet i ditt fall är ju att just vevstakarna trivs väl inte så bra med för tidigt (högt) laddtryck, för det är väl det som ger bottendrag? TM-r kör ju som bekant utan MV, och därmed fullt ladd så fort turbon kan leverera. Även höga varvtal kombinerat med höga laddtryck kan vara illa för stakarna (hörsägen). Men, håller du dej under 1,2bar så bör det (kanske) klara sej, du får samla på dej lite stålar i vinter och i med H-profilare så kan du ladda på utav hel... utan att vara orolig.wink

Snällare kammar ger också bättre bottendrag?

Turbons kammar är ju snällare än GLT-kammarna.

402 Inlägg
30 september 2010
TurbOla skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Problemet i ditt fall är ju att just vevstakarna trivs väl inte så bra med för tidigt (högt) laddtryck, för det är väl det som ger bottendrag? TM-r kör ju som bekant utan MV, och därmed fullt ladd så fort turbon kan leverera. Även höga varvtal kombinerat med höga laddtryck kan vara illa för stakarna (hörsägen). Men, håller du dej under 1,2bar så bör det (kanske) klara sej, du får samla på dej lite stålar i vinter och i med H-profilare så kan du ladda på utav hel... utan att vara orolig.wink

Snällare kammar ger också bättre bottendrag?

Turbons kammar är ju snällare än GLT-kammarna.

Förvisso är det så, men jag menar bara att man behöver inte vara orolig för dåligt bottendrag med just glt-kammarna, man vinner desto mer dom sista tvåtusen varven.smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 september 2010
Pinnenpabacken skrev:
Förvisso är det så, men jag menar bara att man behöver inte vara orolig för dåligt bottendrag med just glt-kammarna, man vinner desto mer dom sista tvåtusen varven.smile

Jag skulle faktiskt vilja jämföra bottendraget i en turbo med en modern diesel, sen kanske det beror på motorkonstruktionen också, men man kan ligga på hög växel på låga varv utan att motorn verkar det minsta ansträngd.
Men det blir kanske roligare upplevelse med GLT-kammar?
Väntar faktiskt själv på ett byte till GLT-kam.

För övrigt körde Turbo-Fredde i NordicR med oöppnad motor, 19T, hemmabyggd IC, 3" downpipe och mappning, vilket gav 342hk på ca 1,1bars laddtryck och det körde han med ett par tusen mil utan problem innan han renoverade motorn och byggde värre.
En 855R.

8 282 Inlägg
30 september 2010
Pinnenpabacken skrev:
Problemet i ditt fall är ju att just vevstakarna trivs väl inte så bra med för tidigt (högt) laddtryck, för det är väl det som ger bottendrag? TM-r kör ju som bekant utan MV, och därmed fullt ladd så fort turbon kan leverera. Även höga varvtal kombinerat med höga laddtryck kan vara illa för stakarna (hörsägen).

Tidigt laddtryck kan man klara stakarna med ändå, om man justerar tändningen rätt. Du kan lika gärna knäcka stakarna med lågt laddtryck om du har elak inställning på tändningen. Laddtrycket i sig är inte den enda boven i dramat. Högt tryck på högre varv är ju "snällare" för stakarna. Det ofta så dem som tagit ut mycket effekt och originalstakar gjort. Lågt grundtryck, och sen styr man upp det när man komit upp i säg 4000 rpm.

402 Inlägg
30 september 2010
Givetvis är ju en ordentlig mappning efter motorns förutsättningar A och O, man kan säkert knäcka vilken motor som helst med både fel tändning/bränsle/ladd. Är allt rätt mappat så håller det givetvis bättre, men allt har ju som bekant sin gräns, och särskilt då stakarna på 850:in. Det är bara frågan hur långt man vågar, eller har råd att gå. Man kan inte plocka ut hur många hästar som helst även om man kör med lågt ladd, det är dock kraften hos luft/bränsle som knäcker stakarna till slut.

724 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Ok om man ska sammanfatta allt detta så med det trimmet jag tänker köra på och bra programvara så ska det bara va att gasa på smile med bra botten drag menar jag att inte bilen ska kännas halv död innan turbon börjar ladda, vilket blev lite avhjälpt när jag tog bort ac-kylet.
Jo stakarna kommer inom tiden men det blir nog en M56 låda innan dom och en lite bättre koppling.

402 Inlägg
30 september 2010
volvo-racer skrev:
Ok om man ska sammanfatta allt detta så med det trimmet jag tänker köra på och bra programvara så ska det bara va att gasa på smile med bra botten drag menar jag att inte bilen ska kännas halv död innan turbon börjar ladda, vilket blev lite avhjälpt när jag tog bort ac-kylet.
Jo stakarna kommer inom tiden men det blir nog en M56 låda innan dom och en lite bättre koppling.

Kör hårt.wink Tycker inte att min är "död" innan laddet kommer heller, är ju lite svårt att jämföra med hur den var innan, då var den ju "bara" chippad, men den är iaf inte slöare än med orig-kammarna som den är nu även om man ligger och "puttrar" på 1500rpm. mvh/Micke.smile

724 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
volvo-racer skrev:

Kör hårt.wink Tycker inte att min är "död" innan laddet kommer heller, är ju lite svårt att jämföra med hur den var innan, då var den ju "bara" chippad, men den är iaf inte slöare än med orig-kammarna som den är nu även om man ligger och "puttrar" på 1500rpm. mvh/Micke.smile

ok låter bra det smile glt spjället är på G smile så ska bara fixa lite rör osv...man får ta lite i taget.

Sök