5041
Sök

B230ET (Volvo 740 Turbo) Beter sig konstigt.

56 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Tjabba alla garagare!

Har lite problem med min Volvo. Allt började med att jag köpte bilen...
Är tvungen att fylla på olja hela tiden (då snackar vi om liter som försvinner). Då tänkte jag att turbon kanske var slut så jag bytte den, utan resultat. Nu men den nya turbon på så har det börjat försvinna vatten med, plus att det rycker vitt ur avgaset när man motorbromsar samt står på tomgången. Men det kan väl omöjligtvis vara fel på två turbos? Då detta fenomen fick mig till att byta till att börja med.

Plus att olja fortfarande försvinner, då hissade jag upp bilen och kollade efter lekars, men hittar inget...

Vad gör jag? Är det värt att ta ur motorn och byta alla packningar osv eller ska man ringa till skroten och köpa en nyare motor? Passar dom nyare rakt i?

Hoppas att jag beskrev så gott jag kunde! Tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh Interactive smile

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

570 Inlägg
29 september 2010
årsmodell? motor? styrsystem?

så ryker det vitt är du liggr på tomgång? rycker inte mörkare tex svart, blått?  isåfall kansk du ska byta topppackning, bilen läcker inte framme vid packbox vid kamdrev? vevhusventilationen är tät?  nej det är omöjligt att 2 turbos läcker om den du bytade till är garanterad att vara hel och tät.  skulle tro att det är topp packningen. prova byt kostar inte många kronor plus det tar 4 timmar att byta om man är snabb på fingrarna hemma i garaget.  det är mitt tips  mvh
Senast redigerat av Stizzsee (29 september 2010)

56 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Volvo 745 Turbo -88 B230ET Typ Motrnic? :s

Ja,rycker vitt när jag ligger på tomgång. Rycker inte svart eller blått. Börjar tror att det är topp packningen. Ska kolla detta, samt packboxarna. Vevhuset verkar vara okej, oljereturen är inte igen pluggad utan olja kommer tillbaks.

Är det värt att ens försöka? Vinner man på det eller ska man byta motor och slippa den gamla skit motorn som alla säger att den är?

Mvh Tack för Tipsen!

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

570 Inlägg
30 september 2010
Tja,, en b230ET är inte mycket att hurraför. tror det är lh2,2 eller så.
mh, om du har råd så byta block till en fk av den sena modellen.
annars bara byta topppackningen.

mvh

Interactive skrev:
Volvo 745 Turbo -88 B230ET Typ Motrnic? :s

Ja,rycker vitt när jag ligger på tomgång. Rycker inte svart eller blått. Börjar tror att det är topp packningen. Ska kolla detta, samt packboxarna. Vevhuset verkar vara okej, oljereturen är inte igen pluggad utan olja kommer tillbaks.

Är det värt att ens försöka? Vinner man på det eller ska man byta motor och slippa den gamla skit motorn som alla säger att den är?

Mvh Tack för Tipsen!

Sök