6396
Sök

Nyköpt Saab 9-3 SC 2008 klonkande/Knackande ljud i motor ! HJÄLP!!! :O

114 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Hej.

Vi har nyligen köpt vår bil på bilia uppsala, en saab 9-3 sportcombi 2008 ! VI har haft den drygt 1 mån och vi har nu fått ett konstigt knackande ljud från motorn vid kall uppstart, det har aldrig inträffat förut.

Vad har man för rättigheter när man köpt en bil på bilfirma, garantier och angående sånna här saker?
Vi har gett 150000kr och detta ljud borde då inte inträffa!

Vad har jag för rättigheter ang detta? om motorn är kass? gått 13000 mil !

Jag ber er alla erfarna om hjälp om dom som vet vilka möjligheter vi har ?

De är 3mån MRF Garanti på bilen om max gått 500mil, vi har kört ca 130mil !

Tusen tack för all hjälp vi kan få!
Senast redigerat av Dahl_S4 (16 oktober 2010)

Vettemannen
16 oktober 2010
Dahl_S4 skrev:
Hej.

Vi har nyligen köpt vår bil på bilia uppsala, en saab 9-3 sportcombi 2008 ! VI har haft den drygt 1 mån och vi har nu fått ett konstigt knackande ljud från motorn vid kall uppstart, det har aldrig inträffat förut.

Vad har man för rättigheter när man köpt en bil på bilfirma, garantier och angående sånna här saker?
Vi har gett 150000kr och detta ljud borde då inte inträffa!

Vad har jag för rättigheter ang detta? om motorn är kass? gått 13000 mil !

Jag ber er alla erfarna om hjälp om dom som vet vilka möjligheter vi har ?

De är 3mån MRF Garanti på bilen om max gått 500mil, vi har kört ca 130mil !

Tusen tack för all hjälp vi kan få!

Åk tillbaks dit du köpt bilen och gör det så fort som möjligt. Garantin gäller ju fortfarande!

/Benny

114 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Men hur tar dom ljudet om de inte finns när man åker dit? Det är 10mil dit och ljudet försvinner när man åkt en stund. Men låter inte direkt under kallstart utan kommer ungefär 1 min på tomgång och sedan försvinner och kommer tillbaka. När motorn är riktigt varm låter det inte :S Jag har spelat in ljudet och låter hemst. Hur bevisar jag detta om ljudet inte uppstår just då?

Vettemannen
16 oktober 2010
Dahl_S4 skrev:
Men hur tar dom ljudet om de inte finns när man åker dit? Det är 10mil dit och ljudet försvinner när man åkt en stund. Men låter inte direkt under kallstart utan kommer ungefär 1 min på tomgång och sedan försvinner och kommer tillbaka. När motorn är riktigt varm låter det inte :S Jag har spelat in ljudet och låter hemst. Hur bevisar jag detta om ljudet inte uppstår just då?

Låt dom ha kvar bilen under natten och tala om för dom hur och när ljudet uppstår så kanske dom hör detta vid en provkörning!!

/Benny

114 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Man får hoppas att dom är ärliga och lyssnar på sina kunder. I övrigt är vi mkt nöjd med bilen, men ljudet oroar oss. // Emil

Vettemannen
16 oktober 2010
Dahl_S4 skrev:
Man får hoppas att dom är ärliga och lyssnar på sina kunder. I övrigt är vi mkt nöjd med bilen, men ljudet oroar oss. // Emil

Jag kan mycket väl förstå er oro, felet kan ju vara både bagatellartat och katastrofalt så det gäller att komma till rätta med det inom garantin!!

/Benny

114 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Ljduet är nu på mina videos på länk http://www.garaget.org/video/e0ti9us02sl3 ! Lyssna vad kan detta vara för något?? yikes

http://www.garaget.org/video/gx4cqrw9kqev Denna video är innan knackljudet kom! De är skillnad !

Kvaliten är dålig, men man hör tydligt !
Senast redigerat av Dahl_S4 (16 oktober 2010)

Sök