Dåligt oljetryck i volvo 855 t5 på lägre varvtal...

Shallie
16 oktober 2010 · 730 Inlägg

Hejsan, Har ett litet bekymmer.. De e att mitt oljetryck antagligen blir dåligt på lägre varvtal än 1500..

Det hela börjar som så att när motorn och dvs även oljan är kall, så lyser inte oljelampan, men får man kört den en liten stund så börjar den lysa på lägre varv så som 1000 å neråt, Men när man kört en bra stund och motorn är i arbetstemperatur börjar oljelampan redan blinka på 1600 varv och börjar lysa konstant på 1400...

Vad kan felet va ?

Har testat att byta givaren om den skulle vart något fel på..

Tack på förhand..

Mvh// Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
HenkeTIC
16 oktober 2010 · 888 Inlägg

Kan va många orsaker tex dålig oljepump, slitna lager ja det kan va en del.

TireSlayer Tvivlare
16 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

vad är de för olja o hur länge sen är de du bytte?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Shallie
16 oktober 2010 · 730 Inlägg

Kör på biltemas 5w 40... Har fungerat kanon förr.. så fattar inte varför de ska göra skillnad nu ?? =/

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
jocke_gronberg
16 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

Tät oljesil

Shallie
16 oktober 2010 · 730 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Tät oljesil

jag har funderat på de ja med,  Men borde de egentligen inte va tvärtom ? att när oljan är kall och tjock, så flyter den trögt egenom när den är varm flyter den lättare igenom ?? Är de bara att lyfta ned tråget, men hur får man ur filtert ?? smile

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
jocke_gronberg
16 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

Shallie skrev:

jocke_gronberg skrev:
Tät oljesil

jag har funderat på de ja med,  Men borde de egentligen inte va tvärtom ? att när oljan är kall och tjock, så flyter den trögt egenom när den är varm flyter den lättare igenom ?? Är de bara att lyfta ned tråget, men hur får man ur filtert ?? smile




Mvh // Charlie

tät olje sil ger även tät vevhusventilation då oljan tar annan väg. Har nyss bytt vevhusventilation inte så roligt jobb men inte så svårt som jag hört att det varit.

En pump har alltid lättare att pumpa tjockare olja än tunnare när det blivit varm.

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 oktober 2010)

volvo-racer
17 oktober 2010 · 724 Inlägg

Vevhusen kan du kontrollera genom att lufta på oljesticka när bilen är igång, om det ryker mkt så är det nog tätt där...du kan även vända olje locket upp och ner och kolla om det "hoppar"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang