6237
Sök

Golf II - 88 bensinmätaren åker upp och ned väldigt mycket under halv tank.

1 830 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har nyligen upptäckt det att bensinmätaren på min bil "lever" sitt egna lilla liv stund vis.
För när du har lite under halv tank med bensin så kan mätaren vissa att den går från halv till nästan reserven, sen tillbaka upp.

Det tar rätt så lång tid för den att sjunka sen öka igen men det är rätt så störande att den ska hålla på så och tänkte höra om någon av er vet något man kan göra för att det ska sluta.

Lite off topic.

Hur hårt bör handbromsen ta egentligen ? Känns som den är lite slö på min bil, finns det något sätt att kolla om den är bra eller ej ?

Tack på förhand.

// Jimmy

35 Inlägg
25 september 2010
Är det när du kör med bilen eller när bilen står stilla på tomgång?

För din andra fråga:) Vet du hur mycket av backarna som är kvar? Det är nämligen självjustering, för det är Golf 2 du har? Spänn inte på vajrarna till en början. Hissa upp bilen i bak, dra kryckan och känn om det är någon skillnad mellan hjulen. Det ska vara så du inte kan dra runt hjulet. Släpper det ibak när du kör på grus, så brukar det vara godkänt brukar vi säga på mitt arbete:) Lycka till!

2 953 Inlägg
25 september 2010
hade vandrande soppa mätare i min jetta oxå.. kunde flytta sig i typ 1cm berondes på om man stog spikrakt eller inte
Senast redigerat av xorox_88 (25 september 2010)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

35 Inlägg
25 september 2010
Förmodligen så är det någon flottör eller liknande som skickar signal till instrumenpanelen. Lutar bilen kan den visa mer eller mindre beroende på vilken håll den lutar. Likadant när jag körde bana på Mantorp med min Golf 2. När jag hade fullgas på halvtank så hade jag nästan fulltank på mätaren, pga accelerationen... Så varje gång du gasar, bromsar och svänger så ändrar der sig. Så vore bra o veta om mätaren rör sig upp och ner när bilen står absolut stilla, och även bränslet i tanken smile

1 830 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Det är lite olika ibland när man kör med den i uppförsbacke så visar den som den ska o ibland inte det är olika. Men det är ju inget jätte allvarligt egentligen ^^

Ska kolla upp det där med handbromsen så tack för tipset big_smile

35 Inlägg
2 oktober 2010
Hehe lugnt:) Givaren är väl nedstucken någonstans i tanken. Sitter den snett så visar den ju fel också.. Ibland finns en lucka i golvet mot tanken, men inte den blekaste aningen hur det är på Golf 2. I Värsta fall får man riva ner hela tanken o kolla.. Men låter som om du ska ta dig en titt på givaren iaf:)

Handbromsen igen då:) Det ska finnas en justering på baksidan av bromsskölden mot trumman om jag inte minns fel. Släpp helt på vajrarna ifram så du kan justera en centimeter, max 2. Sen justerar du på ett litet kugghjul, antingen upp eller ner med en mejsel. Du känner vad som är rätt. När det börjar gå trögt, känn på trumman om den börjar gå tyngre. Släpp lite då bara, trumman ska inte gå helt lätt runt utan ska vara lite påliggande. Då är justeringen bra. Gör så på båda sidor. Spänn vajrarna endast till de ligger mot. Testa spaken. Så det som är viktigast;

1. Lossa vajrarna vid spaken
2.Justera backarna så de ligger på
3. Justera vajrarna

Så man justerar alltid trumman först innan vajrarna, basregeln... Annars kommer du dra i vajrarna bara, men backarna kommer inte ligga på. Alltså blir det underkänt när dom åker in i bromsprovaren på bes. Lycka till med bilen smile

1 830 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Tack för tipsen.

Ska kolla upp det med bensinmätaren när jag får tid, det är bara lite kallt ute just nu för att göra det då det är fullt med bilar i garaget så får rensa där först innan jag kan göra det. Det är ju inget brodskande fel i mitt tycke. smile

Har fått det fixat av min kompis nu, så hand bromsen tar bättre nu och funkar riktigt finfint tongue

473 Inlägg
14 oktober 2010
du kommer åt givaren innifrån
minns inte säkert om det sitter i lucka under baksätet eller i kofferten men det skall vara en plåtlucka med två skruv .
kolla på mätare så den tar emot ska inte ramla ned utan motstånd då är den sliten kanske du kan böja till den eller så byter du den till en bättre beg. kan inte kosta en förmögenhet om du införskaffar den på skroten

1 830 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
falmo skrev:
du kommer åt givaren innifrån
minns inte säkert om det sitter i lucka under baksätet eller i kofferten men det skall vara en plåtlucka med två skruv .
kolla på mätare så den tar emot ska inte ramla ned utan motstånd då är den sliten kanske du kan böja till den eller så byter du den till en bättre beg. kan inte kosta en förmögenhet om du införskaffar den på skroten

okey tack ska kolla det big_smile fast än så länge så är det inte jätte allvarligt men ska lägga det på minnet o kolla upp det big_smile

Sök