6230
Sök

Mercedes Benz 300E tappar ström/förlorar ström

14 Inlägg
17 oktober 2010
Trådstartare
Hej, har en problem med min Mercedes 300E -89

Bilen har funkat jätte bra fram tills idag morgon.

Jag o några polare var på väg hem från krogen och jag körde så klart men så började bilen förlora ström, allt blev svagare, belysning, tom belysningen i mätarhuset blev svagt, stereon stängdes av.
Först trodde jag att jag inbillade mig eftersom strömmen försvann sakta.

Men så stannade bilen helt o hållet, motor dog sakta, som att ingen gnista kom fram.
Jag stannade bilen och öppnade huven för att kolla om kanske nån lös kabel va bakom det hela men nej, provade starta bilen men startmotorn klickade, ingen ström alls. Borde nämna att jag hade helljuset på i minst 15min konstant och jag vet inte hur gammal batteri det är i.

Provade igen efter några minuter och bilen startade, körde väl max 2 km sen började bilen hacka igen och till slut stannade igen. Eftersom det va klockan fyra på morgonen så hade vi ingen att ringa och eftersom bilen är automat så ville jag inte bogsera den ändå.

Så vi rullade bilen till närmaste parkering, som tur va så va den bara 10 meter ifrån bilen och vi ställde bilen där övernatten.

Så fick jag låna polarens bil efter en tripp i taxin.
Åkte sen till Mercan och tog loss batteriet, tänkte ladda den hemma övernatten.

Nästa dan så åkte jag o köpte en helt ny batteri på 100Ah(Den gamla va oxå 100ah)
Satte in den och bilen startade utan problem, körde hem med bilen, inga problem, fast det va bara
3 mil hem.

Nu vågar jag inte köra med bilen längre sträckor för tillfället.

Det jag undrar är  om det va batteri som helt enkelt gav sig eller var det generator som inte riktigt orkar ladda längre som det ska.
Tänkte köpa en ny generator men ville testa först med batteri.
Det konstiga är att laddningslampan inte lyser när tändningen är på, för det gör dom väl alltid.

Vet nån här vad det kan va, jag har inte mätt på själva generator nåt, vet ej riktigt hur man gör, men finns det nåt sätt man kan ta reda på det ganska enkelt om det är batteri eller generator som har gett sig.

Four rings to rule them all = Audi

614 Inlägg
18 oktober 2010
Acoris skrev:
Hej, har en problem med min Mercedes 300E -89

Bilen har funkat jätte bra fram tills idag morgon.

Jag o några polare var på väg hem från krogen och jag körde så klart men så började bilen förlora ström, allt blev svagare, belysning, tom belysningen i mätarhuset blev svagt, stereon stängdes av.
Först trodde jag att jag inbillade mig eftersom strömmen försvann sakta.

Men så stannade bilen helt o hållet, motor dog sakta, som att ingen gnista kom fram.
Jag stannade bilen och öppnade huven för att kolla om kanske nån lös kabel va bakom det hela men nej, provade starta bilen men startmotorn klickade, ingen ström alls. Borde nämna att jag hade helljuset på i minst 15min konstant och jag vet inte hur gammal batteri det är i.

Provade igen efter några minuter och bilen startade, körde väl max 2 km sen började bilen hacka igen och till slut stannade igen. Eftersom det va klockan fyra på morgonen så hade vi ingen att ringa och eftersom bilen är automat så ville jag inte bogsera den ändå.

Så vi rullade bilen till närmaste parkering, som tur va så va den bara 10 meter ifrån bilen och vi ställde bilen där övernatten.

Så fick jag låna polarens bil efter en tripp i taxin.
Åkte sen till Mercan och tog loss batteriet, tänkte ladda den hemma övernatten.

Nästa dan så åkte jag o köpte en helt ny batteri på 100Ah(Den gamla va oxå 100ah)
Satte in den och bilen startade utan problem, körde hem med bilen, inga problem, fast det va bara
3 mil hem.

Nu vågar jag inte köra med bilen längre sträckor för tillfället.

Det jag undrar är  om det va batteri som helt enkelt gav sig eller var det generator som inte riktigt orkar ladda längre som det ska.
Tänkte köpa en ny generator men ville testa först med batteri.
Det konstiga är att laddningslampan inte lyser när tändningen är på, för det gör dom väl alltid.

Vet nån här vad det kan va, jag har inte mätt på själva generator nåt, vet ej riktigt hur man gör, men finns det nåt sätt man kan ta reda på det ganska enkelt om det är batteri eller generator som har gett sig.

Eftersom bilen gick att starta en stund efter den dött som du skriver så det kan inte vara så att batteriet har fått dålig jordkontakt?

Samma grej hände ju på min saab vid ett tillfälle och det var pågrund av att jag inte dragit åt jordkabeln ordentlignt

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

2 024 Inlägg
18 oktober 2010
Om laddningslampan inte tänds så laddar heller inte generatorn. Kolla så lampan är hel.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Forummoderator
18 391 Inlägg
18 oktober 2010
Expoze skrev:
Om laddningslampan inte tänds så laddar heller inte generatorn. Kolla så lampan är hel.

Helt riktigt! Skum grej men så är det! Lyser laddlampan i läge tändning innan du startar? Om inte: Nada laddning.
Starta biljäveln och mät volten över batteriet. Bör vara mellan 13.4-14.6 volt även i extrema förhållanden. Dvs laddar för mycket/lite.

Ett batteri i "vila" ska ge max 12.7 volt vid blybatteri och 13.0 om det är GEL. Andra batterivarianter däremellan. Allt över 12.4 volt kan vara acceptabelt men inte bra i längden. Kolla att alla yttre ljus lyser lika mycket. Är det kortis i nåt lär du se det. Dragkrok? Kanske...

Mercedes W124 elsystem brukar var rätt tillförlitligt enligt min åsikt. Har haft ett GÄNG! Så låt höra fortsättningen!

EDIT: En bilgenerator laddar sjukt mycket. Mellan 65-100A per timma. Att helljuset är på spelar ingen roll alls! Folk låter ofta en laddare stå på över natten ibland. Kör bilen en timma så slår det vilken laddare som helst över en natt!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (18 oktober 2010)

21 761 Inlägg
18 oktober 2010
Om kolen är dåliga/har dålig kontakt så lyser inte laddlampan heller, man bör kika på dem också.

En bilgenerator kan iof ge mycket ström, men om laddspänningen inte är rätt så blir det inte så mycket laddström in till batteriet. Jag anser att man bör ladda med batteriladdare när ett batteri har dålig laddstatus, sedan får generatorn sköta om att underhållsladda. smile

14 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Felet är fixat, jag lämnade in bilen till en verkstad där jag alltid lämnar in mina bilar, att ha en bilmekaniker att lita på är fan om med guld.

Lämna in den vid tolv tiden idag, fick tillbaka den vid fem tiden. Så det gick jävligt fort.
Vet ej riktigt vad han gjorde men han sa nåt om laddningsregulator och att byta kol.
Men det va iallafall generator som strejka, jag trodde oxå det, men hoppades inte på att det va det.

Och nu även lyser alla lampor när jag har tändningen på innan jag startar motorn. Inklusive laddningslampan, och den släcks när motor går.

så jag får tacka så mycket för alla inlägg, tyvärr hade jag inte tid att pilla med det själv, va tvungen att ha bilen i fungerande skick.

Men det är gött att det löste sig...

Four rings to rule them all = Audi

Sök