Acoris skrev:
Hej, har en problem med min Mercedes 300E -89
Bilen har funkat jätte bra fram tills idag morgon.
Jag o några polare var på väg hem från krogen och jag körde så klart men så började bilen förlora ström, allt blev svagare, belysning, tom belysningen i mätarhuset blev svagt, stereon stängdes av.
Först trodde jag att jag inbillade mig eftersom strömmen försvann sakta.
Men så stannade bilen helt o hållet, motor dog sakta, som att ingen gnista kom fram.
Jag stannade bilen och öppnade huven för att kolla om kanske nån lös kabel va bakom det hela men nej, provade starta bilen men startmotorn klickade, ingen ström alls. Borde nämna att jag hade helljuset på i minst 15min konstant och jag vet inte hur gammal batteri det är i.
Provade igen efter några minuter och bilen startade, körde väl max 2 km sen började bilen hacka igen och till slut stannade igen. Eftersom det va klockan fyra på morgonen så hade vi ingen att ringa och eftersom bilen är automat så ville jag inte bogsera den ändå.
Så vi rullade bilen till närmaste parkering, som tur va så va den bara 10 meter ifrån bilen och vi ställde bilen där övernatten.
Så fick jag låna polarens bil efter en tripp i taxin.
Åkte sen till Mercan och tog loss batteriet, tänkte ladda den hemma övernatten.
Nästa dan så åkte jag o köpte en helt ny batteri på 100Ah(Den gamla va oxå 100ah)
Satte in den och bilen startade utan problem, körde hem med bilen, inga problem, fast det va bara
3 mil hem.
Nu vågar jag inte köra med bilen längre sträckor för tillfället.
Det jag undrar är om det va batteri som helt enkelt gav sig eller var det generator som inte riktigt orkar ladda längre som det ska.
Tänkte köpa en ny generator men ville testa först med batteri.
Det konstiga är att laddningslampan inte lyser när tändningen är på, för det gör dom väl alltid.
Vet nån här vad det kan va, jag har inte mätt på själva generator nåt, vet ej riktigt hur man gör, men finns det nåt sätt man kan ta reda på det ganska enkelt om det är batteri eller generator som har gett sig.