5068
Sök

Volvo 850 -95, tomgången vandrar mellan 1000-1500 varv, skulle verkligen behöva lite hjälp.

2 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Behöver lite akut hjälp!

Sedan en ca 1 månad tillbaka har vår volvo 850 från -95 börjat krångla med tomgången. När man kört bilen ett par minuter börjar tomgången vandra mellan 1000-1500 varv och det låter oroväckande (händer 3 av 5 gånger).  Varvar man upp bilen på 1an över 3000 varv försvinner det och den går som en klocka resten av resan. Om man kör en längre sträcka utan att stanna på ca 5min direkt när man startar bilen krånglar den inte utan går perfekt.

Har man varit ute och kört och bilen stått mindre än 4 timmar innan nästa start uppkommer problemet inte denna gång man startar bilen.

Problemet verkar förvärras av fuktigt/ blött väder.

För övrigt är bilen nyservad, och för ett par månader sedan byttes lambda-sonden ut.
Den har gått ca 14 000mil

Är det någon som har en teori om var felet kan ligga och om man kan åtgärda det utan att behöva lämna in bilen är jag otroligt tacksam.

8 282 Inlägg
19 oktober 2010
Enklast att börja med det enklaste: gör rent gasspjället och tomgångsmotorn, den senare ska även smörjas upp.

2 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Tack, det ska jag prova (om jag lyckas hitta var dessa komponenter sitter), men det borde väl finnas någon beskrivning att hitta på nätet?

Men undrar verkligen varför det verkar förvärras av fuktigt/blött väder?

458 Inlägg
19 oktober 2010
Följer du luftburkens flexslang (tar bort den) in till insuget ser du spjället (det som öppnas/stängs vid gaspådrag eller lite ryck i vajern som går från baksidan motorn till det under det svarta plastlocket brevid insuget)
Sitter med torx in i insuget vad jag minns, bara att rengöra med lite t-röd och sen putsa väggarna i det med autosol och trasa.

Min teori om vädret är så att ditt spjäll är skitet och stänger inte helt, därav får du in fuktigare och lite godare luft i motorn vid sämre väder och då går den snäppet bättre av luftfuktigheten samt att den varvar lite mer, lika mkt öppet som vid vanligt väder.

Kanske förklarade lite väl lätt, men det hjälper ju i vilket fall som helst hoppas jag (:

Mvh John

Vettemannen
19 oktober 2010
Glappkontakt i kopplingen in till luftmassemätaren? Kanske?

/Benny

Sök