5069
Sök

S40 t4 -00 steg 3 laddar inte full + misständer

229 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Har en kompis som köpt en volvo s40 t4 -00 som är steg 3 chippad(autotech) och med lite annat godis, är även mappad efteråt.

nu till probemet, den har haft turboras och han lämnade en tillhassan & co. som bytte turbo och jag slängde ett öga på den efteråt, och såg att magnetventilen va felkopplad, den laddar bara 0.7bar och har ett "grundladd) på 0.4-0.5(motorväg och 4/5ans växel och full patte) när man ska stanna så misstnder den och varvet sjunker riktigt lågt(nästan så den dör) den misständer även när man motorbromsar, vi blir inte kloka på vad det kan vara iaf, eftersom den missänder o skit så tror vi inte det är wastegaten som är slapp och vi har provat med en annan mv också.

något snille som har en susning?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 oktober 2010
Chippad och sen mappad, förstår inte ? Vilken programvara sitter i bilen ?
Verkar ju vara olika problem där men laddtrycket på ca 0.5 bar grundtryck verkar ju rätt så hur mycket laddar den om du rycker slangen helt ? Gasa på försiktigt så inte laddet sticker för högt.
Går den helt rent när man drar ur den på en växel ?

Autotech

229 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Nä jag förstår inte riktigt heller xD den är väll steg 3 chippad sedan har det väll åkt i annat skit och blivit mappat efter det skulle jag gissa på.

Har inte provat att rycka slangen, ska göra det imon om jag får tid (antar att den är slangen mellan mv och wg)

Den går rent när man drar ur den på en växel ja

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 oktober 2010
Frallam skrev:
Nä jag förstår inte riktigt heller xD den är väll steg 3 chippad sedan har det väll åkt i annat skit och blivit mappat efter det skulle jag gissa på.

Har inte provat att rycka slangen, ska göra det imon om jag får tid (antar att den är slangen mellan mv och wg)

Den går rent när man drar ur den på en växel ja

Är något annat skit ? Är fortfarande inte med.
Är det ett vanligt chipp med stantard trimprogramvara i bilen eller är det gjort en mappning av bilen ?
Låter dock inte troligt med tankte på att allt är orginal sånär som på avgassystem.

Japp den slangen menar jag.
Senast redigerat av Busgrabb (20 oktober 2010)

Autotech

229 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Den har smidda stakar, 630 spridare, värre koppling, andra kammar, annan ic, 3" avgas(såg inte hur det var relevant så skrev inte ut det...)

Kan man på något sätt se om det är chippet eller mappningen som är "aktiv" i bilen?
Senast redigerat av Frallam (20 oktober 2010)

1 353 Inlägg
21 oktober 2010
Frallam skrev:
Har en kompis som köpt en volvo s40 t4 -00 som är steg 3 chippad(autotech) och med lite annat godis, är även mappad efteråt.

nu till probemet, den har haft turboras och han lämnade en tillhassan & co. som bytte turbo och jag slängde ett öga på den efteråt, och såg att magnetventilen va felkopplad, den laddar bara 0.7bar och har ett "grundladd) på 0.4-0.5(motorväg och 4/5ans växel och full patte) när man ska stanna så misstnder den och varvet sjunker riktigt lågt(nästan så den dör) den misständer även när man motorbromsar, vi blir inte kloka på vad det kan vara iaf, eftersom den missänder o skit så tror vi inte det är wastegaten som är slapp och vi har provat med en annan mv också.

något snille som har en susning?

för de första, var de org turbo på bilen?
var de en org turbo som monterades?
sitter allt där de ska?
lmm ikopplad ordentligt? inga läckage mellen lmm och turbo?
inga läckage från turbo till intercooler? inga läckage mellan intercooler och spjäll?
tomgångsmotor ikopplad ordentligt?
när är tändstift bytta?
är tändspolarna okej?
har mv kopplats ordenligt? är returen från mv ikopplad?
hur menar du med misständer? hugger den eller menar ni bara att den smäller?
har batteripolen plockats av? (gör de o testa)

och funkar inget av de så får ni vända er till s40 gurun "torpis" här på forumet

229 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
kan inte svara på allttyvärr. stiften är nybytta, misständningarna är att det smäller, returen på mv är rätt(och ordentligt kopplad) tror det va en org turbo, han bad inte om att få den gamla tyvärr hmm

1 353 Inlägg
21 oktober 2010
för om de var en större turbo och dom har bytt till en org, så blire fel om den nu är mappad..
men ändå, kolla över allt ännu en gång, nånstans måste finnas nåt som kopplats fel.. och just att den smäller och orolig tomgång samt dåligt ladd beror oftast på läckage..

229 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
okej, ska kolla över allt när jag har tid, men du tror alltså det beror på läckage å trycksidan?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 oktober 2010
Frallam skrev:
Den har smidda stakar, 630 spridare, värre koppling, andra kammar, annan ic, 3" avgas(såg inte hur det var relevant så skrev inte ut det...)

Kan man på något sätt se om det är chippet eller mappningen som är "aktiv" i bilen?

Låter inte som du vet skillanden på en mappad eller chippad bil.
Det är precis samma chipp man använder bara det att i en "chippad" bil använder man sig av ett redan färdigt program som man laddar ner på ett chipp och löder i bilens box. Dvs Steg 1, 2, 3 osv...
Om den är mappad så har det gjorts ett eget program i bromsbänk eller på gatan till just den bilen efter just dom prylarna som sitter monterat och sedan laddar man ner det programmet till ett chipp och löder in det i styrboxen på samma sätt som vid en vanlig chippning.

Enda sättet att verkligen se det är att läsa ur chippet och kolla på filen i datorn vilket kräver speciell utrustning MEN det troligen enklaste, ring Autotech då dom har register på bilarna dom har chippat och mappat.

Det är som Crille redan nämnt intressant vilken turbo som sitter på bilen kontra vilken mappning som finns i styrboxen. Blir fel om det inte är anpassat.

Gå över med startgas i motorrummet för att hitta ev luftläckage med bilen på tomgång.

Autotech

229 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
nä, har ingen aning då jag inte har chippat/mappat en bil, men det borde väll stå på chippet om det är autotech eller om det är från det andra företaget som mappat den? (jag vet inte vilket som är utfört senast)

Ska provtrycka systemet på en verkstad nästa vecka eller ngt.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 oktober 2010
Frallam skrev:
nä, har ingen aning då jag inte har chippat/mappat en bil, men det borde väll stå på chippet om det är autotech eller om det är från det andra företaget som mappat den? (jag vet inte vilket som är utfört senast)

Ska provtrycka systemet på en verkstad nästa vecka eller ngt.

Kan stå på chippet men det är inte alls säkert.

Autotech

Sök