Kylar problem - VW Caddy 1.6 99. AEE-motor

PeterLJ
20 oktober 2010 · 3 Inlägg

Jag har ett jobbigt problem med min VW Caddy 1.6 årsm. 99:|

Det hela började med att kylfläkten inte vill gå igång.
Detta fixades genom att byta givarkontakten på kylaren. Efter detta fungerade kulfläkten men fläkten gick inte igång förens vid 110 grader. I och med detta byttes termostat. Bilen startades och efter en stund kom den upp i arbetsemt, alltså 90 grader. Vid 92 grader gick fläkten igång och allt fungerade klockrent. När jag senare under dagen skulle åka hem märkte jag dock att värmen i motorn fösvinner och tempen ligger då på 55 grader. Dagen efter (idag) köpar jag ny termostat för att kolla så jag inte fick fel. Köper denna gång på mekonomen istället för på meca. Dock händer samma sak. Så fort bilen ruller går tempen ner och när jag kör över 70 så försvinner all värme. Stannar jag och låter den gå på tomgång så stiger värmen till 90, men inge varmare. I stadstraffik ligger tempen runt 70-75 grader. Har jag haft den enorma oturen att jag fått fel termostat två dagar i rad? Eller kan det vara luft i systemet? Är väl självluftande system på denna motor, men finns det knep som luftar iaf? Värme finns i kupen hela tiden också..

Vad ska jag göra tycker nI?? Vad är värt att testa?

MVH Peter

PeterLJ
20 oktober 2010 · 3 Inlägg

Såg nu att det läcker lite olja vid ventilkåpan. Kan det vara detta som ställer till det?

PeterLJ
23 oktober 2010 · 3 Inlägg

Kan det vara värmetempgivaren?? Kan man mäta om en givare är paj?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang