Bes fråga angående motorbyte!

xXSammy
22 oktober 2010 · 6 580 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Känns lite fel..menar du att te.x. skulle jag montera en B200K ( Fanns med annat utrustnings paket, ej kat. ) i min 340 som inte har katalysator så skulle det krävas certifikat om avgasvärderna?

De/Dem
iAudi
22 oktober 2010 · 78 Inlägg

Malheus skrev:

AcesHigh666 skrev:
Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Känns lite fel..menar du att te.x. skulle jag montera en B200K ( Fanns med annat utrustnings paket, ej kat. ) i min 340 som inte har katalysator så skulle det krävas certifikat om avgasvärderna?

Nej dettta gäller bara för bilar som har katalysator original.

Så bilar som inte hade kat original kan du ha vilken motor som helst (inom effekt kraven då)
Med kat måste nya motorn ha en från fabrik. smile

skjortan Down n`out
22 oktober 2010 · 514 Inlägg

iAudi skrev:

Malheus skrev:

AcesHigh666 skrev:
Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Känns lite fel..menar du att te.x. skulle jag montera en B200K ( Fanns med annat utrustnings paket, ej kat. ) i min 340 som inte har katalysator så skulle det krävas certifikat om avgasvärderna?

Nej dettta gäller bara för bilar som har katalysator original.

Så bilar som inte hade kat original kan du ha vilken motor som helst (inom effekt kraven då)
Med kat måste nya motorn ha en från fabrik. smile

om den motorn du sätter i din bil inte har katt så måste du ha ett avgas cert för att kunna registrera den med den motorn om bilen är nyare än årsm -75

efter årsm -75 så får man inte göra ett motorbyte om man inte byter till en motor med katalysator. om man inte kan fixa ett sånt avgas cert då asså

Senast redigerat av skjortan (22 oktober 2010)

Down n`out
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
22 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

iAudi skrev:

Malheus skrev:

AcesHigh666 skrev:
Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Känns lite fel..menar du att te.x. skulle jag montera en B200K ( Fanns med annat utrustnings paket, ej kat. ) i min 340 som inte har katalysator så skulle det krävas certifikat om avgasvärderna?

Nej dettta gäller bara för bilar som har katalysator original.

Så bilar som inte hade kat original kan du ha vilken motor som helst (inom effekt kraven då)
Med kat måste nya motorn ha en från fabrik. smile

Nej det funkar inte så... det spelar INGEN som helst roll om bilen du ska byta motor i har haft katalysator eller inte. Är den nyare än 1975 så måste du stoppa i en motor som har katalysator original. Sen att det var tillval det spelar ingen roll heller.

Du får bygga om en motor om du vill, men det krävs att motorn blir avgastestad och miljögodkänd osv. Och det kan kosta flera hundra tusen enligt bilsport.

Alltså är det enda alternativet för en vanlig svensson, att stoppa i en motor med katt original. Eller köpa en bil som är från -75 eller äldre.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
xXSammy
22 oktober 2010 · 6 580 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Nej det funkar inte så... det spelar INGEN som helst roll om bilen du ska byta motor i har haft katalysator eller inte. Är den nyare än 1975 så måste du stoppa i en motor som har katalysator original. Sen att det var tillval det spelar ingen roll heller.

Du får bygga om en motor om du vill, men det krävs att motorn blir avgastestad och miljögodkänd osv. Och det kan kosta flera hundra tusen enligt bilsport.

Alltså är det enda alternativet för en vanlig svensson, att stoppa i en motor med katt original. Eller köpa en bil som är från -75 eller äldre.

Så de du säger ( Hur jag tolkar de ) så menar du att om jag har en 240 med B21 motor och byter till en B230A, så måste jag montera en katalysator fast de inte ska ha nån?

De/Dem
skjortan Down n`out
22 oktober 2010 · 514 Inlägg

Malheus skrev:

AcesHigh666 skrev:
Nej det funkar inte så... det spelar INGEN som helst roll om bilen du ska byta motor i har haft katalysator eller inte. Är den nyare än 1975 så måste du stoppa i en motor som har katalysator original. Sen att det var tillval det spelar ingen roll heller.

Du får bygga om en motor om du vill, men det krävs att motorn blir avgastestad och miljögodkänd osv. Och det kan kosta flera hundra tusen enligt bilsport.

Alltså är det enda alternativet för en vanlig svensson, att stoppa i en motor med katt original. Eller köpa en bil som är från -75 eller äldre.

Så de du säger ( Hur jag tolkar de ) så menar du att om jag har en 240 med B21 motor och byter till en B230A, så måste jag montera en katalysator fast de inte ska ha nån?

nej du måste ta en motor med katt, får´INTE katalysator konvertera en motor

Down n`out
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
22 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Malheus skrev:

AcesHigh666 skrev:
Nej det funkar inte så... det spelar INGEN som helst roll om bilen du ska byta motor i har haft katalysator eller inte. Är den nyare än 1975 så måste du stoppa i en motor som har katalysator original. Sen att det var tillval det spelar ingen roll heller.

Du får bygga om en motor om du vill, men det krävs att motorn blir avgastestad och miljögodkänd osv. Och det kan kosta flera hundra tusen enligt bilsport.

Alltså är det enda alternativet för en vanlig svensson, att stoppa i en motor med katt original. Eller köpa en bil som är från -75 eller äldre.

Så de du säger ( Hur jag tolkar de ) så menar du att om jag har en 240 med B21 motor och byter till en B230A, så måste jag montera en katalysator fast de inte ska ha nån?

Precis som skjortan säger så FÅR du inte montera en b230A(jag antar att de inte finns med kat) eftersom den inte har katalysator ORIGINAL. Just ordet ORIGINAL är det som är genomgående när man ska hålla på och byta motorer.

Ska du byta motor i en bil efter 1975 så måste motorn du stoppar i vara 100% ORIGINAL och den ska i ORIGINALutförande fylla kraven. Du får inte ändra nått alls, du ska ta hela motorpaketet, dvs. boxar, kabelhärva, själva motorn och katalysatorn. Det enda jag har läst att man får ändra på det är grenröret och insuget(hela vägen ut till filtret) i styfte att det ska få plats i bilen. Men annars måste motorn vara 100% original.

Inga 20%hk och 10%nm hit eller dit... ORIGNAL ska det vara. Dem där siffrorna är maxgränser på hur hög effektökning man "kan" tillåta om du gör ett motorbyte (på en bil där inte tillverkaren själva intygat att du får ha mer) utan att regga bilen som ombyggt.

Förstår du vad jag menar? reglerna kan ha ändrats men det var i våras jag kollade upp en del om motorbyte.

Senast redigerat av AcesHigh666 (22 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Catling Old School Ford
23 oktober 2010 · 600 Inlägg

Slash skrev:

AcesHigh666 skrev:

Slash skrev:
Köp en begagnad katalysator alternativt en reservdels bil med katalysator som en Golf, Jetta etc och ta hela avgassystemet, montera det på din bil, besiktiga, bort med katalysatorn så är det fixat wink Även om katalysatorn inte fungerar så spelar det ingen roll vad jag förstått då bilen är äldre än 1989 big_smile

Det är fel.. det gäller bara på originalbilar.

Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Motorn du stoppar i ska var original och man ska ta hela paketet, med insprutning, kabelhärva och katalysator.

Har du en bil från -75 och neråt så är det bara att kasta i en motor, spelar ingen roll hur den ser ut och om den är original eller inte... dock får den inte ha mer effekt än vad bilen är godkänd för. Och de enda kraven är 4,5% co på tomgång och att du har sluten vevhusventialtion.

Det är den infon jag läst.

Golfar och Jettas ifrån 1986 borde haft katalysatorer iallafall som tillval, hur ser bilbesiktningen att motorn som sitter i var just en av motorerna som hade tillvalet katalysator?

De finns en poäng här... Du kan ju hävda att denna motor har kat original, hänvisa till en bil/motorkod med kat. Hur tydligt står motorkoderna på motorn?

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
skjortan Down n`out
23 oktober 2010 · 514 Inlägg

Catling skrev:

Slash skrev:

AcesHigh666 skrev:

Det är fel.. det gäller bara på originalbilar.

Ska du göra motorbyte i en bil som är nyare än -75 så måste du stoppa i en motor med katalysator. Och den motorn ska dessutom ha katalysator ORIGINAL. Du får inte sätta dit en själv och sen tro att allt är bra.

Motorn du stoppar i ska var original och man ska ta hela paketet, med insprutning, kabelhärva och katalysator.

Har du en bil från -75 och neråt så är det bara att kasta i en motor, spelar ingen roll hur den ser ut och om den är original eller inte... dock får den inte ha mer effekt än vad bilen är godkänd för. Och de enda kraven är 4,5% co på tomgång och att du har sluten vevhusventialtion.

Det är den infon jag läst.

Golfar och Jettas ifrån 1986 borde haft katalysatorer iallafall som tillval, hur ser bilbesiktningen att motorn som sitter i var just en av motorerna som hade tillvalet katalysator?

De finns en poäng här... Du kan ju hävda att denna motor har kat original, hänvisa till en bil/motorkod med kat. Hur tydligt står motorkoderna på motorn?

jo så kan manju faktist göra mathias, vet inte hur tydligt, har inte kollat upp det, men jag skiter styrenhet mm så det blir ju också problem, även att jag använder en 4vxl låda, så måste då måste jag kablage mm som jag tänkt strunta i, så kommer nu göra en fulbes..

Down n`out
Catling Old School Ford
23 oktober 2010 · 600 Inlägg

Hur vet bilprov att du har 4 eller 5 växlar;) .... jag hade 5 växlar och skrapa bort 5an för att dom skulle tro jag hade orignal låda m.m. iwink men iallfall så växlar dom aldrig så mycket så dom vet vad.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang