Kopplingen smäller Hela tiden?!?! Bmw M5 E34

M5Henke
17 oktober 2010 · 14 Inlägg

Hejsan gott folk har världens bekymmer som vilar tungt över mina axlar efter en lång och tråkig sommar...

Köpte min Bil i Örebro av en privat person gick klockrent hela vägen hem 55mils resa, bekymmert uppstod dagen efter 3.5mils körning hör jag ett ljud efter kopplingen ett metall ljud precis som någonting tar emot vid kopplingarna. kör hem och ställer bilen inväntar fassan och får svaret ja det är säkert kopplingen...


Bilen är en Bmw E34 525 Konverterad med alla m5 Delar rubbet !


Glad som man är river kopplingen konstaterar jaha hur fan kan blecken imellan nitarna på en tryckplatta gå av? ? ? ? Åker till Bmw och hör med dem och de har aldrig sett något liknande nähä tänker jag och funderar några dagar sen tänker jag fan jag beställer en Luuk (stavning) Koppling det är ju samma som sacs med art nummer m.m,
Nu kommer vi till det mystiska . Jag bytar kopplingen funkar prima efter 6timmar meckning under bilen wink
Kör ut och prövar den klockan 1 på natten ivrig som man e för man e ju som kär på nytt när man kör bmw:)

Dagen efter kör jag har hunnit köra knappt 10mil med den , tänkte skall köra hemåt nu då börjar det bli kvällsmat, då kommer där ett ljud (liknande ventil tick) Jag stannar lyssnar tänker det kan fan inte vara oljepumpen IGEN? Hade problem med det innan med...
Ljudet försvinner jag kör lugnt därifrån inga bekymmer tar det försiktigt , halv mil hemifrån ljuder världens dåån under bilen och kopplingen ramlar ner ?

Lyckas köra hem i 3:ans växel och väl hemma vad ser vi då? Hela växellådan är AV????

Monterar av allting dagen efter för förbannad som man är skiter man i det och det är samma fel IGEN ?


Har skickat upp kopplingen på Luuk som säger att FELET ÄR:


Vibrationer ifrån bakvagnen

Sliten Hardyskiva

Fel urtrampningslager

Alternativen är skrattretande ??


Min fråga är : Vad kan felet vara jag skiter tyvärr inte pengar är väldigt tacksam för hjälp då jag har slut på teorier om hur en koppling kan haverera på detta sätt!...


Tacksam för svar utav alla ! 


Länkar lite bilder här på kopplingen och lådan.... Detta är första (org) som satt i den andra ser likadan ut.


Bilder finns på mitt projekt med på min sida !


http://i56.tinypic.com/21kkmfa.jpg

BMW M525 "Honken" (1992)
MrCarfreak Gasglad
18 oktober 2010 · 3 244 Inlägg

fel schimsning av plattan, fel moment, slitna bultar till tryckplattan.. Det är iafall inget fabrikations fel! Beställde du en ny tryckplatta efter de nummren som var på den första som gick sönder? Kanske suttit fel tryckplatta från början som inte tål effekten ?

Annars är det som Luuk säger, vibrationer eller liknande!

Kollade på bilderna på din sida.. iom. att hela v-låds huset slitits sönder så verkar det vara som att bakaxeln har låst sig och vridit sönder lådan :s

Senast redigerat av MrCarfreak (18 oktober 2010)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

MrCarfreak skrev:
fel schimsning av plattan, fel moment, slitna bultar till tryckplattan.. Det är iafall inget fabrikations fel! Beställde du en ny tryckplatta efter de nummren som var på den första som gick sönder? Kanske suttit fel tryckplatta från början som inte tål effekten ?

Annars är det som Luuk säger, vibrationer eller liknande!

Kollade på bilderna på din sida.. iom. att hela v-låds huset slitits sönder så verkar det vara som att bakaxeln har låst sig och vridit sönder lådan :s

Detta är org tryckisen som satt på när jag köpte den exakt samma hände den nya Luuk tryckplattan beställd just till bmw m5 3.6smile Jag beställde en helt ny ja , jag beställde efter samma som satt i alltså original då till den motorn som ligger i .

Lådan vill jag säga gick sönder p.ga nitarna för dom skar sönder låtan det såg man klart och tydligt för dom satt kvar utåt emot lådan när jag demonterade allting så frågan är hur , hur kan blecket släppa sådär och var kommer vibrationerna ifrån det är frågan... :s

BMW M525 "Honken" (1992)
MrCarfreak Gasglad
18 oktober 2010 · 3 244 Inlägg

M5Henke skrev:

MrCarfreak skrev:
fel schimsning av plattan, fel moment, slitna bultar till tryckplattan.. Det är iafall inget fabrikations fel! Beställde du en ny tryckplatta efter de nummren som var på den första som gick sönder? Kanske suttit fel tryckplatta från början som inte tål effekten ?

Annars är det som Luuk säger, vibrationer eller liknande!

Kollade på bilderna på din sida.. iom. att hela v-låds huset slitits sönder så verkar det vara som att bakaxeln har låst sig och vridit sönder lådan :s

Detta är org tryckisen som satt på när jag köpte den exakt samma hände den nya Luuk tryckplattan beställd just till bmw m5 3.6smile Jag beställde en helt ny ja , jag beställde efter samma som satt i alltså original då till den motorn som ligger i .

Lådan vill jag säga gick sönder p.ga nitarna för dom skar sönder låtan det såg man klart och tydligt för dom satt kvar utåt emot lådan när jag demonterade allting så frågan är hur , hur kan blecket släppa sådär och var kommer vibrationerna ifrån det är frågan... :s

Hmm.. fasen va komplicerat..

För att nitarna ska gå av sådär så krävs det otroligt högt vridmoment samt att lamellen har låst sig.
Kan ju ha något med att tryckplattan/lamellen blivit så jäkla varma så det värmenypigt och således vridit av nitarna. Är det samma växellåda som till m5:an ??

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
18 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

vibrationerna kan ju komma från en skev axel kanske ?

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (18 oktober 2010)

C H E V R O L E T <3
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

MrCarfreak skrev:

M5Henke skrev:

MrCarfreak skrev:
fel schimsning av plattan, fel moment, slitna bultar till tryckplattan.. Det är iafall inget fabrikations fel! Beställde du en ny tryckplatta efter de nummren som var på den första som gick sönder? Kanske suttit fel tryckplatta från början som inte tål effekten ?

Annars är det som Luuk säger, vibrationer eller liknande!

Kollade på bilderna på din sida.. iom. att hela v-låds huset slitits sönder så verkar det vara som att bakaxeln har låst sig och vridit sönder lådan :s

Detta är org tryckisen som satt på när jag köpte den exakt samma hände den nya Luuk tryckplattan beställd just till bmw m5 3.6smile Jag beställde en helt ny ja , jag beställde efter samma som satt i alltså original då till den motorn som ligger i .

Lådan vill jag säga gick sönder p.ga nitarna för dom skar sönder låtan det såg man klart och tydligt för dom satt kvar utåt emot lådan när jag demonterade allting så frågan är hur , hur kan blecket släppa sådär och var kommer vibrationerna ifrån det är frågan... :s

Hmm.. fasen va komplicerat..

För att nitarna ska gå av sådär så krävs det otroligt högt vridmoment samt att lamellen har låst sig.
Kan ju ha något med att tryckplattan/lamellen blivit så jäkla varma så det värmenypigt och således vridit av nitarna. Är det samma växellåda som till m5:an ??

Just precis det jag menar och lamellen är inte skadat till och med själva svarvnings ytan på tryckplattan är som ny :s Det är samma original växellåda som satt på den när den monterades ihopa på min bil:)

Om det är så att sakerna gått varma borde man ju lukta det och känna det på bilens gång men här sa det bara PANG så var allting förstört ..sad

BMW M525 "Honken" (1992)
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
vibrationerna kan ju komma från en skev axel kanske ?

Du menar axelen ifrån växellådan då? Kan kanske vara så men där är inte många tiondelars glapp i växel axelen vad jag känner :s?

BMW M525 "Honken" (1992)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
18 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

M5Henke skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vibrationerna kan ju komma från en skev axel kanske ?

Du menar axelen ifrån växellådan då? Kan kanske vara så men där är inte många tiondelars glapp i växel axelen vad jag känner :s?

fan låter jävligt skumt.
Men är du helt 100% att det var rätt koppling i bilen när du köpte den ? Så inte den gamle ägarn monterat inte en Felaktig koppling o sen köper du yttligare en felaktig men samma serie nr ?

Btw såg nu att du hade köpt en till M5.
Har du rätt växellåda ? Vet du vad du har för nån ?
Är du 100% på att det är 3.6an? så du har så det inte är 3.8 ?
Vad har du för låda ? 260 ? 280 ?
Fin bil för övrigt du har

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (18 oktober 2010)

C H E V R O L E T <3
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

M5Henke skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
vibrationerna kan ju komma från en skev axel kanske ?

Du menar axelen ifrån växellådan då? Kan kanske vara så men där är inte många tiondelars glapp i växel axelen vad jag känner :s?

fan låter jävligt skumt.
Men är du helt 100% att det var rätt koppling i bilen när du köpte den ? Så inte den gamle ägarn monterat inte en Felaktig koppling o sen köper du yttligare en felaktig men samma serie nr ?

Btw såg nu att du hade köpt en till M5.
Har du rätt växellåda ? Vet du vad du har för nån ?
Är du 100% på att det är 3.6an? så du har så det inte är 3.8 ?
Vad har du för låda ? 260 ? 280 ?
Fin bil för övrigt du har

Kopplingen är original som satt i det ända förra ägaren hade gjort var att byta lamell, han jag köpte bilen av hade inte byggt den utan föregående ägare innan han byggde den smile

Tro mig jag tycker allting är skumt till denna bilen tongue allting verkar hasse meckat ingenting ordentiligt gjort jävla sniik jobb desvärre..
Art nummert på kopplingen genom realomen.com är just till bmw m5 3.6 så det är definitivt rätt koppling och när jag var inne på bmw och visade lådan så sade dem att det var original lådan till just den motorn från fabrik med rätt nummer m.msmile

Tack så mycket ja den är jävligt fint startar direkt när man går ut och vrider på synd på detta problemet säsongen e så gott som slut och lär väl aldrig få en reklamation godkännd tyvärr... Tänkte försöka ställa in bilen i förvar sen piffa ti den till nästa års träffar , hoppas den håller då och jag hittar felet .sad

BMW M525 "Honken" (1992)
MrCarfreak Gasglad
18 oktober 2010 · 3 244 Inlägg

Hur är urtrampningslagret, fungerar den som den ska, mät avståndet mellan belastat och obelastat och jämför med bmw´s mått..

Aldrig kul när sånt här händer men brukar tyvärr vara så med bilar som någon annan byggt..

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Hur är urtrampningslagret, fungerar den som den ska, mät avståndet mellan belastat och obelastat och jämför med bmw´s mått..

Aldrig kul när sånt här händer men brukar tyvärr vara så med bilar som någon annan byggt..

Urtrampningslagret är helt nytt byttade det samtidigt som lamell och tryckplatta byttades även oljan i lådan med smile

Det senaste genombrottet fick jag idag när jag tänkte har idioten valt att låta slavcylindern ifrån 525an sitta kvar den är större än M5ans det ger mig lite kalla kårar... Kan alternativt vara en 3.8 slavcylinder som sitter på med då det var en sådan motor som låg i först.

Men en fråga med var får jag dem måtten du säger alltså påverkat och opåverkat läge ?smile

BMW M525 "Honken" (1992)
MrCarfreak Gasglad
18 oktober 2010 · 3 244 Inlägg

M5Henke skrev:

MrCarfreak skrev:
Hur är urtrampningslagret, fungerar den som den ska, mät avståndet mellan belastat och obelastat och jämför med bmw´s mått..

Aldrig kul när sånt här händer men brukar tyvärr vara så med bilar som någon annan byggt..

Urtrampningslagret är helt nytt byttade det samtidigt som lamell och tryckplatta byttades även oljan i lådan med smile

Det senaste genombrottet fick jag idag när jag tänkte har idioten valt att låta slavcylindern ifrån 525an sitta kvar den är större än M5ans det ger mig lite kalla kårar... Kan alternativt vara en 3.8 slavcylinder som sitter på med då det var en sådan motor som låg i först.

Men en fråga med var får jag dem måtten du säger alltså påverkat och opåverkat läge ?smile

hmm, jadu, ta nummret på slaven och ring bmw och fråga till vilken motor/låda den är till. Kan vara möjligt att den slaven pressa för långt ut. Det var slaven jag mena att du skulle mäta, dvs. hur långt ut armen går när man pressa ned kopplingspedalen.

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
M5Henke
18 oktober 2010 · 14 Inlägg

MrCarfreak skrev:

M5Henke skrev:

MrCarfreak skrev:
Hur är urtrampningslagret, fungerar den som den ska, mät avståndet mellan belastat och obelastat och jämför med bmw´s mått..

Aldrig kul när sånt här händer men brukar tyvärr vara så med bilar som någon annan byggt..

Urtrampningslagret är helt nytt byttade det samtidigt som lamell och tryckplatta byttades även oljan i lådan med smile

Det senaste genombrottet fick jag idag när jag tänkte har idioten valt att låta slavcylindern ifrån 525an sitta kvar den är större än M5ans det ger mig lite kalla kårar... Kan alternativt vara en 3.8 slavcylinder som sitter på med då det var en sådan motor som låg i först.

Men en fråga med var får jag dem måtten du säger alltså påverkat och opåverkat läge ?smile

hmm, jadu, ta nummret på slaven och ring bmw och fråga till vilken motor/låda den är till. Kan vara möjligt att den slaven pressa för långt ut. Det var slaven jag mena att du skulle mäta, dvs. hur långt ut armen går när man pressa ned kopplingspedalen.

Jag skall ta ditt förslag i akt nu kliar det i fingrarna vet vad jag ska göra i garaget sen iaf smile Tack för hjälpen återkommer med svar !

BMW M525 "Honken" (1992)
MrCarfreak Gasglad
19 oktober 2010 · 3 244 Inlägg

hur gick de ?? :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
GRH
24 oktober 2010 · 164 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Kollade på bilderna på din sida.. iom. att hela v-låds huset slitits sönder så verkar det vara som att bakaxeln har låst sig och vridit sönder lådan :s

För ivrig med handbromsen kanske tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang