5510
Sök

Problem på besikningen (co förhöjd tomgång) Volvo 850 turbo

1 196 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
som sagt va och besiktade bilen förra fredagen men bilen gick inte igenom pga att det va problem med co förhöjd tomgång,

CO 2500   

0.6   (0.3)

så jag undrar vad problemet kan vara, jag har satt i orginal chippet, spänt fjädern i dumpventilen så den inte äns öppnar, (pga av att den ska läcka) så igentligen är bilen helt orginal just nu förutom 3" system hela vägen från turbon, tillsammans med en 200 cells sportkatt, men hela systemet köptes nytt och monterades sommaren 2009, så jag tror inte att det kan vara katten.

så nu frågar jag er vad kan problemet vara, vill bara få bilen besiktad så jag kan ställa av den så jag kan ta ur motorn och börja skruva.

mvh jocke

8 282 Inlägg
29 oktober 2010
Läckage, kassa tänddelar, igensatt vevhusventilation.

1 196 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Läckage, kassa tänddelar, igensatt vevhusventilation.

läckage på trycksidan eller sugsidan, den fick en service förra sommaren med stift och bra olja samt filtret rengjordes, så vevhusventilationen kan vara igensatt? skulle inte motorn sluka olja då? för jag behöver aldrig fylla på olja, den ligger perfekt hela tiden

8 282 Inlägg
29 oktober 2010
Spiike skrev:
läckage på trycksidan eller sugsidan, den fick en service förra sommaren med stift och bra olja samt filtret rengjordes, så vevhusventilationen kan vara igensatt? skulle inte motorn sluka olja då? för jag behöver aldrig fylla på olja, den ligger perfekt hela tiden

Det troligaste är ju att läckaget om du har ett är någonstans mellan turbo och insugspackningen. Vacuumslangar och slangen mellan tryckrör och spjällhus är ju klassiker i sammahanget. Stiften bytta alltså, men kablar, rotor och fördelarlock då? Kolla skick på dem.
Ventilationen kan vara igensatt och det finns bara ett enda säkert sätt, ok, det finns 2 säkra sätt att veta att den är ok. Antingen så öppnar man och kollar, eller så kollar man servicehistorik att ventilationen är rengjord enligt rekommenderade intervaller, vilket dem aldrig är. Oljeförbrukningen kan, men behöver inte påverkas. Det beror nämligen på hur illa det är.

Sök