5554
Sök

Mazda 626 5d 2,0 1997 Kylproblem, Ojämn tomgång

2 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
• Bilmodell
Mazda 626 5d 2,0 1997

• Årsmodell
1997

• Miltal
Ca 23000

• Hur yttrar sig felet? 
Bilen har lugn tomgång när den är kall. Efter fem minuters tomgångskörning sätter fläktarna igång. Då blir tomgången ojämn. Bilen varvar mellan 1000 och 2000 varv. Upp och ner i en jämn rytm. Bilen kyler inte heller utan blir varm och går upp på "rött" på temperaturmätaren. Eftersom bilen blir varm måste jag stäng av den. Det finns kylarvätska i bilen. Bilen har två fläktar. Det är bara den ena som går igång. Skall inte båda snurra? 

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Jag kan ingenting om bilar. Jag bytte nyligen batteri. Men det borde ju inte ha med saken att göra. "Varvningsfelet", det att bilen varvar upp och ned, fanns innan dess. Kylproblemen har däremot uppstått efter batteribyte.

Jag kan verkligen ingeting om bilar. Jag är mest intresserad av ifall någon kanske kan ha en gissning om vad som är fel och göra en uppskattning om hur mycket en reparation rimligen skulle kosta. Frågan är ju ifall det är värt att lägga pengar på en såpass gammal bil.

Tack,
Oskar
Senast redigerat av Oggepogge (30 oktober 2010)

Trucker
2 710 Inlägg
30 oktober 2010
Den bilen har AC och därför 2 fläktar. Ena fläkten är AC fläkt alltså, som kommer igång när du sätter på AC:n. Inte annars..

Att den ej kyler: Testat byta kylarvätska? Blandar du med vatten?
Ojämn tomgång: Testat byta stift?

Fart missbrukare

2 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Jag har inte bytt varken kylarvätska eller tändstift. Det kanske jag kan klara av själv. Skall prova och se om det ger resultat. Återkommer...

Sök