Bakväxel/diff

joensson
23 juli 2008 · 9 Inlägg

Hej

Har en fundering, hur stor skillnad är de på en diff med utväxling 2,87 och en diff med utväxling 3,07?
Tänkte om den är så står att bilen blir slö i låga farter om man byter till 3.07 och går fort som fan eller?

Tacksam för svar!

Audi a4 tdi+
noclaF Styrande position i resebranchen
23 juli 2008 · 174 Inlägg

Här kan du laborera lite med utväxlingar  http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Saab 99 LE (1975)
joensson
23 juli 2008 · 9 Inlägg

Tack för de svarat!

Blir lite fundersam hur jag ska göra ändå.
Kostar lika mycke att byta några drev i den befintliga som att köpa en från tex en mercedes c280 men den har utväxling 3,07 men diff vilket klumpen som suttit inte har så för att få ner kraften i baken måste jag nog skaffa en 3,07 om de inte finns nån med 2,87 med lamell diff på bildelsbasen eller kanske finns nån merca raggare här på garaget som vet av nån?
Men bilen borde väl bli snabbare till 100 med en 3,07 men tappa i topp eller blir den slöare överallt?

Mvh

Audi a4 tdi+
KHRacing
24 juli 2008 ·

ju högre siffror i diffens #utväxling" -  desto bättre acc o lägre toppfart - starkare

Opelmadness German cars, quality and beyond
24 juli 2008 · 8 197 Inlägg

noclaF skrev:
Här kan du laborera lite med utväxlingar  http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjul

Det var en bra sida! big_smile Fick reda på att min gamla Mustang verkligen klarade 120 på ettan. big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Myggzor
31 oktober 2010 · 68 Inlägg

Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?

dannnej
31 oktober 2010 · 761 Inlägg

Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?

öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Myggzor
1 november 2010 · 68 Inlägg

dannnej skrev:

Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?

öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen

mhm ?

kolvas
1 november 2010 · 4 001 Inlägg

Myggzor skrev:

dannnej skrev:

Myggzor skrev:
Får ja bara låna tråden lite(A) ?

jag äger en bmw e36 318-93. Där bakväxel/diffen har gett upp. Hur vet man va det är för utväxling orginal ? & skilljer det ngt mellan årsmodellerna ?

öppna locket eller snurra på kardanen och räkna varvförhållandet mellan kardan och hjulen

mhm ?

behöver du snurra kardanen 5 varv för 1 varv på hjulen så är det 5:1 i utväxling, 3,7 varv på kardanen för 1 varv på hjulen så är det 3,7:1

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mats757
1 november 2010 · 916 Inlägg

2,87/3,07=0,93  -> Alltså skiljer det 7% i utväxling.

Om du har 2,87 i och byter till 3,07 så kommer teoretisk toppfart att bli 7% lägre
MEN, i verkligheten betyder det ofta att den orkar varva ur i stället. Vilket kan göra att den till och med går fortare istället. Dock blir ofta bränsleförbrukningen lidande pga ökat varvtal har du som ex 3000rpm vid en viss fart så blir nu varvtalet 3210 rpm vid samma fart.

Men bilen kommer att bli rappare genom växlarna. Accet blir bättre med en 3,07 utväxling

Mats

Myggzor
1 november 2010 · 68 Inlägg

okej tack för svar!  Nu börjar det klarna till lite i huvet!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang