6094
Sök

Volvo 740 -89 GL Växellådan på väg att rasa?

Ödesutmanare
389 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Tjenare!

Känns som de bara är problem med vinterbilen, när man fixar de ena kommer ett nytt.. Men ja..

Problemen:

När jag står på tomgång så går motorn ojämnt, varvtalet pendlar inte alls mycket, men motorn vibrerar/skakar som tusan, hela bilen börjar ju nästan studsa, haha! (Motorkudde som e slut?)

Och när jag lägger i 1ans växel, och ska köra iväg, så SLÅR, vibrerar växelspaken något enormt åt sidorna, på låga varv! När man kommer upp i varv så försvinner det. De gäller alla växlar, ska jag köra lite ECO-Driving och köra 3an till 5an så slår växelspaken sådär tills man kommer upp i varv.

Kan de vara något med kardan? Eller är de växellådan. Lådan har alltid varit lite halvdålig sen jag köpte 740n för 1 år sedan, man måste ibland lägga i 2an innan man får i 1an, synkringarna är väl slut. Men de där sjuka vibrationerna kan jag inte förklara..

Någon som vet?

MVH
Andreas smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Bärs!
3 456 Inlägg
1 november 2010
Börja med att se över motorkuddar & växellådskudde...
Har du/ägaren innan bytt låda eller kardan? Man kan tydligen råka ut för kraftiga vibrationer om man sätter hardyskiva & kardan ett hål fel. Har själv aldrig råkat ut för det, men det finns folk som hävdar att dom har det så det kan du kolla också..

Garaget.org peakade 2008.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 november 2010
motor/växellådskuddar, hardyskiva samt stödlager kan vara ide att kolla över

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ödesutmanare
389 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Okej, tackar, börjar med att kolla upp sådant:)

Är de dyrt med nytt sånt förresten? ? Sitter med dåligt internet så de är på tok för segt att sätta sig och kolla runt, tar typ en timma för garaget o ladda, haha!
Delar till 740 brukar ju inte va allt för dyrt, och jag jobbar på en lastbilsfirma så vi har lite rabatt också (Y)

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

Stabil som fan
304 Inlägg
1 november 2010
Dåligt stödlager kanske ? min 740 vinterbil reagerade väll ungefär så då, fast det var bara ettan tills man kom upp i fart tongue

Sök