2476
Sök

Kokade min Volvo 945 B230FB

54 Inlägg
29 oktober 2010
Trådstartare
Tjena folket.

Igår när jag var ute och körde med ett par polare så tändes plötsligt motorlampan aka lambdalampan, detta har hänt nån gång tidigare så jag tänkte inte så mycket på det då den brukar släckas efter ett tag. Men nu gjorde de inte det, och då flög mina ögon över på tempmätarn som var över det röda. Jag stängde av bilen direkt och stannade vid sidan av vägen. Expansionkärlet var fyllt med mörkt vatten (Har jag för mig iallfall, det var rätt mörkt ute och hade bara en ficklampa). Det hade runnit olja från locket på motorkåpan och det såg ut som vatten hade sprutat från toppslangen till kylaren.. (Det är en spricka i röret som man för slangen över till kylaren där, så den brukar läcka "lite lätt" på just det stället)
Så bilen fick vara avstängd ett par minuter tills tempen var normal och då fyllde vi på med bäckvatten (Hade ju inget annat val då vi var mitt ute i skogen. big_smile) Bilen startade normalt och jag körde hem.. Dock så släcktes aldrig motorlampan.. Kan motorn ha tagit skada med tanke på motorlampan eller? Det märktes ju inte att den gick sämre och den blev inte varm igen (Körde ca 1,5mil efter påfyllningen).

Vad bör jag ska kolla på bilen innan man kan börja köra igen? Hur vet jag och packningar/topplock är helt?

//Hampe.
Senast redigerat av Satam (29 oktober 2010)

Tekniker
624 Inlägg
2 november 2010
Kolla om den drar vatten först, laga läkaget . kolla så du inte har olja eller att det luktar bensin i expansionskärlet, ta ett komp test. kolla så det inte ryker vitt från avgasröret

Sök