Volvo 850 koppling

virre_t4 Plåtslagarn
2 november 2010 · 194 Inlägg

hejsan jag har en 850 som jag har bytit motor på och jag undrar hur luftar man kopplingen för jag försökte pumpa på kopplingen men det gick ju inte och sen undrar jag en till sak det är att när motorn blir lite varm så börjar den ryka lite och jag bytte grenrör utan att byta peckningar kan det vara det eller är det för att jag råkade ha en lillebror som sprutade 5-56 över hela grenröret?

hoppas ni kan besvara på båda frågorna för behöver svaren ganska fort mvh victor

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
o_lindh
2 november 2010 · 347 Inlägg

Kan säkert vara att det är 5-56 på grenröret, jag hade också det och det rök och luktade som fan sen när jag startade den. Det borde sluta efter någon minut.

Angående lufta kopplingen, borde väl stå i Haynes?

Marlboroman
2 november 2010 · 8 234 Inlägg

Har ni sprayat 5-56 på grenröret så kommer det ryka tills det brinner bort. Det kan även vara gamal olja som sinner ner från toppen på grenröret. Och naturligtvi finns ju risken att den begagnade packningana som skulelha bytts samtidigt som grenröret läker lite, men det brukar hörs. Framföllt när man gasar.

Luftningen är ju inga större konstigheter, Man får ju pumpa och så får nån öppna och stänga nippeln. Eller så skaffar man 2 meter genomskinlig slang, 4-5mm innerdiameter som man sätter på nippeln och sen håller högt uppe, eller knyter fast runt grillen eller nåt annat lämpligt. Sen öppnar man bara nippeln och pumpar. Sen när väl vätskan kommer ut i slangen så kan man sluta pumpa. Då sköter resten sig självt. När det inet kommer ut nå mer luft så rä det bara att stäng nippeln och ta bort slangen. Va noga med att inte få vätskapå lackerade ytor.

Och det gäller ju såklart at man har rätt nivå i behållaren, eftersom både bromsar och koppling tar ur samma så kan det i vissa fall bli omöjligt att lufta enbart för att man har för lite vätska.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Billy__bob
2 november 2010 · 496 Inlägg

du får ha lite tålamod när du  luftar helt enkelt,kan vara lite segt, luftade en bil för något år sedan och då trillade pedalen i botten hela tiden så man fick köra den med handen. vet dock inte hur det blir på 850 när man luftar just kopplingen. lycka till i alla fall

mvh billy

Ravi Tekniker
2 november 2010 · 624 Inlägg

Bara att lufta på, se bara till att det kommer vätska ut lite sedan är det bara till att lufta. 850 brukar vara lite klyddiga med just luftning av slavcylindern

virre_t4 Plåtslagarn
3 november 2010 · 194 Inlägg

Billy__bob skrev:
du får ha lite tålamod när du  luftar helt enkelt,kan vara lite segt, luftade en bil för något år sedan och då trillade pedalen i botten hela tiden så man fick köra den med handen. vet dock inte hur det blir på 850 när man luftar just kopplingen. lycka till i alla fall

mvh billy

aa jag får göra mitt bästa smile tack för alla tips tongue kopplingen går i botten nu så får pumpa som fan

Saab 900 2.0t "Jv.edition" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang