4824
Sök

Hjälp min saab 900 2,3 95 startar inte utan starthjälp

10 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
har en saab 900 2,3 95 som inte startar själv använder jag starthjälp går den hur fint som helst men så fort jag stänger av den startar den inte fattar inte vad som kan vara felet? startmotor eller generatorn????

2 413 Inlägg
7 november 2010
Deffinera ordet starthjälp. Betyder detta att du behöver startkablar eller 1km lång backe och rulla igång den? Det kan vara precis vad som helst, generator, batteri, jah you name it.

10 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
startkablar. bytte batteri i hopp att det va så enkelt men icke.

2 413 Inlägg
7 november 2010
Generator eller kablar från ladd till batteri. Ev. tjyvström men det lät mera som laddfel

10 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
funderar på byta generatorn men så jävla *** trångt att komma åt den övre fästbulten! tips?

2 413 Inlägg
7 november 2010
Njae inga direkta tips. Men ta det lugnt, lägg alla skruvar i en burk, ha bra belysning och framförallt ta det lugnt

7 282 Inlägg
7 november 2010
Vad händer när du vrider om nyckeln utan starthjälp?

21 761 Inlägg
7 november 2010
grampa skrev:
startkablar. bytte batteri i hopp att det va så enkelt men icke.

Det innebär att strömmen inte kommer fram från batteri till startmotor, mät på själva batteripolerna vilken spänning det visar när du försöker starta motorn. Mätningen ska göras utan starthjälp.

Om spänningen ligger på över 10 V så håller du kvar minusmätpinnen på batteriminuspolen, men flyttar plusmätpinnen till en ren yta i motorblocket. Är spänningen fortfarande över 10 V så sätter du plusmätpinnen på batteripluspolen och minusmätpinnen på batteripluspolskon. Skriv vilka mätvärden du får. smile

Vid alla mätningar ska multimetern vara inställd på spänningsmätning och ingen starthjälp ska ges.
Senast redigerat av Drönirettab (7 november 2010)

10 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
ibland lyser allt i bilen på tädning men när jag ska starta slocknar allt som om batteriet är helt dött.. okej ska kolla upp detta hoppas att de e ett lätt fel har hållt på med bilen i 3månader och vill köra med den

10 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
tog ett annat batteri och tog bort strömkabel till slutsteget funkar fint nu ligger på 12,2 volt nu i 3 timmar hoppas de håller:) generatorn laddar också när jag har igång bilen nice:)  ladda de gamla batteriet men de har sjunkt till 9,1 volt nu på 3 timmar så de ska jag slänga!!! ska kolla om de håller nu så ska jag koppla på strömkabel igen och hålla tummarna!!

besikta inte bilen om du måste ha starthjälp gubben va inte glad plus att han inte fick bak domkraften utan att jag fick lyfta bilen 6cm hehe

Sök