tjena, fick mig en tankeställare, tänkte bygga om en opel rekord c 1900 till "sport" bil, siktar på cirkus 400-500 hästar. men jag vet inte vad jag ska ha för motor, tänkte mig först en v8 351 förgasar motor, sen kom tanken upp att man kanske ska pröva med 850 t5 20 ventilare? men är inte hemma alls på det där med databoxar hit och dit, har skruvat mycket förgasarmotor och alla i släkten är v8 nördar. men. vad tjänar man mest på? t5 eller v8? vad är billigast att trimma? och är det verkligen så svårt som jag fått för mig att det är med boxen och all elektronik? tacksam för svar mvh andreas
Elektroniken är väl det egentligen minsta bekymret med en T5. Det stora är väl budgeten som krävs om man ska upp i dem där effekterna. Beroende på komponentval och hur seriös man är så får man räkna med minst 50.000 och uppåt, och 100.000:- är ingen konst att lägga ut på en sån T5-maskin.
v8an låter ju gött men hur trimmar man en sprut motor då? eller är det lika som på sug motorn, med nya stakar kolvar osv osv. eller byter man bara chip? som sagt, är helt borta på det där....
öka volymen på motorn, större kolvar, annan kamaxel, porta toppen förstärka motor. mm tex ett turbo kit till en cheva sb kostar inte så mkt. sattsa på en tpi tycker ja inte så dyra heller
just ja, tänkte aldrig på vikten... men det finns ju rover 8an, fast då får man bygga om så mycket för att få den att hålla. får nog bli en t5 iallafall, någon som har nån "plan/ritning" eller liknande på t5 som underlättar när man ska flytta den till opel? kanske en spräng skiss över den också? tack på förhand
okej, all inspiration är välkommen men vad behöver man flytta med över om man ska få motorn att gå? altså i elektronik väg? hur mycket sladdar och relän och grejs är det? aldrig pillat med sprut motor förr. mvh