4840
Sök

Volvo 940 GL SE Temperaturproblem!

490 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Hej!

• Bilmodell:
Volvo 940 GL/SE

• Årsmodell:
1992

• Miltal:
34 5xx Mil

• Hur yttrar sig felet? 
Mitt problem är att Bilen inte kommer upp i temperatur nu när det har blivit kallare. Temperaturmätaren går bara upp en ynka centimeter istället för upp till mitten som den ska.

Inga varningslampor lyser.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Felet har bara uppstått nu när det blivit kallare ute. Innan gick den upp i temperatur precis som den skulle. Startar man bilen från en natt i varmgarage så går temperaturmätaren upp ordentligt som den ska och det flödar på bra med värme i kupén.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Jag har kollat efter luft i kylsystem samt kollat vätskenivån. Skulle de kunna vara fel på termostatet eller är det något annat jag inte tänkt på?

Tack så hemskt mycket på förhand för den hjälp jag förhoppningsvis kommer få från er på detta superba forum!

MVH UniCross

Makaronborrare
993 Inlägg
8 november 2010
Är det luftfickor eller för lite vätska så blir den snarare för varm. Jag hade börjat med att kolla termostaten iaf

490 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
calibra1992 skrev:
Är det luftfickor eller för lite vätska så blir den snarare för varm. Jag hade börjat med att kolla termostaten iaf

Kan du ge mig något tips på hur ja vet om den är dålig? Har aldrig kollat termostatet förut. Jag vet vart det sitter men ja har ingen aning hur man kollar funktionen smile

1 008 Inlägg
8 november 2010
Man kan koka den i en kastrull för att kolla om den öppnar som den skall, men eftersom termostaten är såpass billig så är det lika bra att byta denna, kostar typ 100kr på mekonomen.

583 Inlägg
8 november 2010
Mina pengar ligger på Termostaten.

Termostatens funktion är att förhindra cirkulation av kylarvatten igenom motorblocket. Därigenom höja temperaturen i motorn så snabbt som möjligt till arbetstemperatur.

Därefter öppna termostaten och hålla så konstant motortemperatur som det är möjligt.

Jag skulle tipsa dig om att testa att byta termostat. Den är inte speciellt dyr och värt att byta istället för avancerade vidare felsökning.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

490 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
ajonasson skrev:
Mina pengar ligger på Termostaten.

Termostatens funktion är att förhindra cirkulation av kylarvatten igenom motorblocket. Därigenom höja temperaturen i motorn så snabbt som möjligt till arbetstemperatur.

Därefter öppna termostaten och hålla så konstant motortemperatur som det är möjligt.

Jag skulle tipsa dig om att testa att byta termostat. Den är inte speciellt dyr och värt att byta istället för avancerade vidare felsökning.

Mvh
Anders

Tack så hemskt mycket för ditt svar. Är det någon som vet vilket gradtal på termostat som är mest optimalt för en original b230fb AUTOMAT ?
Senast redigerat av UniCross (8 november 2010)

1 008 Inlägg
8 november 2010
de flesta (inkl jag själv)kör på 92 graders termostaten.

490 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
240bns skrev:
de flesta (inkl jag själv)kör på 92 graders termostaten.

Okej, va inne på biltemas sida en snabbis och såg att det fanns 87 och 90*C att välja mellan.

Kanske inte spelar så stor roll förresten.

Jag köper ett nytt termostat så får ja återkomma med resultat! smile

Tackar så hemskt mycket! smile

583 Inlägg
8 november 2010
Vet ej aktuellt gradtal, men kolla upp ifrån volvo villken de rekomenderar.
Givetvis skulle jag rekomendera dig att köpa en ifrån volvo med pga det är deras motorer och de kan.

Men kolla upp med volvo villken termostat de kör med, då får du reda på gradtal.
Sedan kan du köpa den som passar din budget.

Mvh
Anders

1 008 Inlägg
8 november 2010
Att kolla med volvo är väl lite överkurs.
87 och 92 graders termostaterna kallas sommar resp. vintertermostat, men 99% av folket kör med vintertermostaten året om.

490 Inlägg
8 november 2010
Trådstartare
Jag gör så att jag åker och köper ett termostat en dag i veckan här så ska vi se va det blir för resultat smile

Gradtalet är nog inte så viktigt nu men jag kör på 90*C för det var billigast hehe. Snål men god!

Får tacka igen för svaren och återkommer med resultat!

Mvh UniCross smile

1 008 Inlägg
8 november 2010
det som händer med 87 gradarn är att den öppnar tidigare och därmed sänker sänker motortemperaturen en aning.

583 Inlägg
8 november 2010
Det jag menar är att man kan kolla med volvo manualer, alternativt mekonomen som har deras värden ifrån volvo. Det tog jag som givet, och inte ringa upp VolvoCars wink

Mvh
Anders

490 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Då var termostaten bytt till en 91*C och problemet är löst! smile Tack så hemskt mycket för hjälpen ajonasson och 240bns smile

Sök