Saab 93 03-04

warne
10 november 2010 · 78 Inlägg

Köpte precis en saab 93 1.8t med steg trim på 205 hästar:) den går väldigt väldigt fint. Jag undrar helt enkelt vad era 93 samma årsmodell drar i förbrukning och om ni har något problem med dem? Har hört att oljetrycket i dennna modell har varit ett stort problem. Någon som har erfarat det?smile big_smile

rybbe
10 november 2010 · 614 Inlägg

warne skrev:
Köpte precis en saab 93 1.8t med steg trim på 205 hästar:) den går väldigt väldigt fint. Jag undrar helt enkelt vad era 93 samma årsmodell drar i förbrukning och om ni har något problem med dem? Har hört att oljetrycket i dennna modell har varit ett stort problem. Någon som har erfarat det?smile big_smile

Dom brukar väl ligga runt 1 liter/milen i snittförbrukning.. vet dock att dom går att få ner till bra mycket mer vid tex långkörning.. (det gör ju visseligen dom flesta bilar men:D)
Jag och en polare körde Uddevalla-stockholm (ca45 mil) här för några månadersen med hans steg 2 chippade 93a årsmodell 02 och då gasade vi en del men körde ändå hela vägen ner till stockholm på precis  halv tank så då drog nog inte bilen mer en 0,75- 0,8 milen.
Så det går allt att få ner dom i förbrukning men tyvärr så är ju dom flesta saabar rätt roliga att köra så du hämnar väldigt lätt på litern eller lite över det:D

Hmm om du menar det med oljesluger som 93an årsmodell 98-02? (har för mig att det är dom årsmodellerna) hade problem med då man ofta byggde om till 9,5ans vevhusventilation, har själv gjort det ett antal gånger då jag praktiserade på en Saab verkstad när jag gick i gymnasiet plus att jag även byggt om det på min fars 9,3a:D

Men har för mig att det problemet försvann på saabarna efter årsmodell 02.
(Om någon i denna tråd ser att jag har fel så rätta mig gärna)big_smile..



MVH rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Hamilton
10 november 2010 · 8 869 Inlägg

§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om.
Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning.
Se rubriksanvisningarna (§3 och §4)
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang