4912
Sök

Dumpventil, SAAB 9-3 1.8T ??

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
hej, jag har funderat på att sätta dit en dumpventil på min saab, men vet inte vilken man ska ha, eller om man inte ska ha någon alls.

så min fråga är, vilken dump ska man ha, och kan det skada något på bilen om jag sätter dit en?

det är en saab 9-3 SS 1.8T -05 150hk
och hade tänkt och chipa den steg 3, om det har någon betydelse.

tack i förhand

Rösta gärna och kommentera :)

1 298 Inlägg
14 november 2010
För det första är det en 2,0 i din. Beteckningen 1,8 har Saab valt att ha bara för att visa att motorn är svagare än 2,0t. Det är samma maskin. smile

Mitt tips är att strunta i dumpventil. Din bil har dumpfunktion original som den är. Ifall du slänger på steg 3 måste du ha sportluftfilter och då kommer du få (enligt mig) ett tillräckligt dumpljud därigenom.

Lycka till. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
tackar, och tack för lite info om bil modelen wink men kan man skruva lite det "orginella dumpfunktionen" så de låter lite mer?

men får väl nöja mej med det som blir wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 november 2010
Originaldumpen är återcirkulerande så den kommer nog aldrig låta något alls oavsett vad den gör. Därimot kan man som sagt få lite ljud genom filtret om man kör med sportfilter...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
joo, men de är det i steg 3. tänkte köpa det via maptun. och då är det sportluftfilter, uppgraderad luftbox, spridare och en halvsats som jag tänkte höra med de om jag kan få den modellen med 2 pipor ist, tyckte den såg bättre ut smile

men till en annan fråga, tror ni man ska byta koppling eller hur mycket klarar den orginala kopplingen? för enligt maptun så ska den ju komma upp i 235hk, och de är 150hk nu. det är ju en ökning på 85hk.

sen tänkte jag ta bort mitten ljuddämparen så den låter lite mer, och de kanske ger en, två hästar mer?

1 298 Inlägg
14 november 2010
Jag har steg 2 i min og9-3 och har kvar både originaldumpen som är återcirkulerande samt original luftburk med JR sportinsatsfilter i och det tkr jag låter tillräckligt. Kommer låta ännu lite mer med öppet filter. Beror lite på vad man tycker är lagom, men jag är inte ute efter någon "imponera på ICA-parkeringen-dump" så jag är nöjd som det är nu. smile

http://www.youtube.com/watch?v=MQQySWDOwwU&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=Z5KAFW3e … re=related

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
de lät fint, men min turbo kommer ju inte ladda lika högt som på en aero, sålänge man inte fiflar med det, och tror inte jag vill de på en så pass ny bil hmm

1 298 Inlägg
14 november 2010
Erik_92 skrev:
de lät fint, men min turbo kommer ju inte ladda lika högt som på en aero, sålänge man inte fiflar med det, och tror inte jag vill de på en så pass ny bil hmm

Nej fiffla ska du itne göra, men "chippar" du den kommer en rad parametrar i bilens styrsystem ändras såsom bränslemängd och laddtryck. Då får du det laddet du behöver för ljudet utan att fiffla. smile

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
men min är ju så kallad lätt tryckare nu, vet inte va den laddar, men kanske runt 0,4bar?? och min brors före detta aero laddade 0,8 orginal...

men va kan han ladda efter ett sånt chip?

1 298 Inlägg
14 november 2010
Vet inte exakt hur det ligger till på de nyare 9-3orna med opelmotorn. Men min Aero laddar runt 0,7-0,8 original. Laddar mellan 0,9 och 1.2 nu med Steg 2 (egentligen steg 1 mjukvara med halvsats).
En lättryckare av 9-3og laddar 0,3-0,4. Men skulle tippa på att du hamnar ungefär på Aerons ladd när du chippar den. Men det kanske någon som har en sån kärra själv kan berätta! smile

120 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
skulle va intressant och veta, hade ju velat få den å ladda 1,2 typ

Sök