Ingen värme i hytten på en volvo 740 Gl -88

JNordh
8 november 2010 · 29 Inlägg

Tja !

Jag har en volvo 740 gl från -88 som det inte kommer någon värme in till hytten.

Drar man värmen på fullt i hytten så blåser det lite varmare än om man skulle ha på kallaste fast det är inte så stor skillnad.

jag har bytt termostaten och värme ventilen i torpedväggen, så min sista gisning är att det kan vara värmepaketet som inte funkar.

Eller är det någon som har någon annan aning om vad som kan vara felet? eller om det nu är värmepaketet så undrar jag hur man ska gå till väga lätast för att byta det, har fått för mig att det är lite krångligt ?

Tack på förhand / JNordh

volvojohan
8 november 2010 · 172 Inlägg

Svårt å tro men antar att du kollat att du har vatten i den å att de är cirkulation i det som de ska? Har du vajer reglag eller ECC? Tänkte så vajer jäveln inte hoppat av eller gått av, men de känner du om de inte är nå motstånd i reglaget.. lycka till lite läge att fixa de innan vintern smile

JNordh
8 november 2010 · 29 Inlägg

volvojohan skrev:
Svårt å tro men antar att du kollat att du har vatten i den å att de är cirkulation i det som de ska? Har du vajer reglag eller ECC? Tänkte så vajer jäveln inte hoppat av eller gått av, men de känner du om de inte är nå motstånd i reglaget.. lycka till lite läge att fixa de innan vintern smile

jag har för mig att jag tittade cirkulationen i sommras och jag tyckte det var lite klent men det är svårt att veta också eftersom man inte vet hur cirkulationen ska vara när den är vanlig, den kan ha varit vanligt också lika gärna. vajer är det, och den rör sig som det ska, men tidigare så gick det tungt och det vissade sig att värme ventilen var seg så därför byte jag den.     Hehe tackar körde så här hela föra vintern och det var inte att rekomendera tongue hehe

Andreas_ace
8 november 2010 · 375 Inlägg

Lossa dem båda slangarna som är i motor rummet mot väggen och spola igenom vatten, så märker du ifall du har cirkulation eller ej

Volvo 740GL (1990)
JNordh
8 november 2010 · 29 Inlägg

Andreas_ace skrev:
Lossa dem båda slangarna som är i motor rummet mot väggen och spola igenom vatten, så märker du ifall du har cirkulation eller ej

okej. och om det är dålig cirkulation så är det bara att byta eller försöka göra rent i värmepaketet då eller ?

Andreas_ace
8 november 2010 · 375 Inlägg

JNordh skrev:

Andreas_ace skrev:
Lossa dem båda slangarna som är i motor rummet mot väggen och spola igenom vatten, så märker du ifall du har cirkulation eller ej

okej. och om det är dålig cirkulation så är det bara att byta eller försöka göra rent i värmepaketet då eller ?

Att byta värempaketet är något som tar tid, enl mig iaf.
Då ska paneler väck osv inne i kupén.

Men har du ingen cirkulation så så får du prova spola ur systemet.
Du ska spola "bakvägen" dvs den slang som inte är kopplad direkt till värmekranen, för annars trycker du bara in skit längre in i systemet.

Volvo 740GL (1990)
JNordh
8 november 2010 · 29 Inlägg

Andreas_ace skrev:

JNordh skrev:

Andreas_ace skrev:
Lossa dem båda slangarna som är i motor rummet mot väggen och spola igenom vatten, så märker du ifall du har cirkulation eller ej

okej. och om det är dålig cirkulation så är det bara att byta eller försöka göra rent i värmepaketet då eller ?

Att byta värempaketet är något som tar tid, enl mig iaf.
Då ska paneler väck osv inne i kupén.

Men har du ingen cirkulation så så får du prova spola ur systemet.
Du ska spola "bakvägen" dvs den slang som inte är kopplad direkt till värmekranen, för annars trycker du bara in skit längre in i systemet.

jo, jag vet därför jag har gruvat mig så mycket ;P men ska pröva spola ur det bakvägen nu någon dag. tack så mycket wink

JNordh
14 november 2010 · 29 Inlägg

nu har jag fått värme igen gjorde som du sa Andreas_ace. hällde först i kylrensning och körde med det i en timme ungefär sen spolade jag ur hela systemet och extra mycket i värmepaketet och "bakvägen" som du sa, gick trögt till en början men sen ploppade det till wink

Så tack så mycket för tipset wink

Andreas_ace
14 november 2010 · 375 Inlägg

Bra att "löste" sig!

Volvo 740GL (1990)
JNordh
16 november 2010 · 29 Inlägg

ja hehe wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang