4793
Sök

Startproblem, BMW E34 530

2 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Har fått lite startproblem med min gamla trogna BMW 530 (95a).

För en vecka sen startade den fint, men nu får jag hålla inne nyckeln ett par sekunder och mata innan det går. Så tänkte om batteriet var kasst, så i förrgår slängde jag på laddaren och körde över natten. Igår morse startade bilen rätt snabbt, men sen när man skulle hem från jobbet så tog det ett tag innan bilen startade.

Väl hemma stängde jag av motorn, och väntade 15-30 sekunder och startade motorn igen, och även där tog det ett litet tag innan den tände.

Har ni några tips om vad det kan vara som spökar? Tankar är ju batteri, generator, eller fukt i bränslesystemet. Med tanke på vädret senaste tiden så är det förståeligt om batteriet och generator tar lite stryk, med all fläkt och värme.

Har mätt mellan plus och chassi/motor, och får ut lite över 12v och 14.5v när motorn är startade, så generatorn fungerar bra och jordningen verkar helt okej.

Pendlar med bilen nästan 10 mil per dag, så när den väl går så går den bra.

Tacksam för hjälp och tips om hur jag ska börja felsöka.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
20 november 2010
Nu är det vinter och spöka ofta med bilar.
Jag skulle börja med tändsystem, byta stift, rotor, tänd kabblar, fördelalocket och kondensator.
Förmodligen kommer bilen att starta bättre när det är klart.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 november 2010
Alain: 530 -95 (M60!) har varken kondensator, fördelarlock eller rotor smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
dawwe skrev:

Sant. Däremot tror jag tändstiften ändå bör bytas nu, då jag inte har en aning om när de byttes senast då jag inte haft bilen allt för länge.

Men om det är tändstiften som skulle böka vid starten, borde väl den gå illa och misstända även under drift?

925 Inlägg
20 november 2010
byt batteri ibland hjälper det inte att ladda upp det bara

Feel The Difference

21 761 Inlägg
20 november 2010
Fist skrev:
Däremot tror jag tändstiften ändå bör bytas nu, då jag inte har en aning om när de byttes senast då jag inte haft bilen allt för länge.

Men om det är tändstiften som skulle böka vid starten, borde väl den gå illa och misstända även under drift?

Det är inte säkert att bilen går dåligt under drift. Start i kallt väder kräver betydligt mer av tändstiften än när motorn väl är igång, om motorns kallstartsanordningar inte fungerar riktigt till 100% så kan nog motorn bli svårstartad och ändå gå relativt bra under gång. Kolla åtminstone hur stiften ser ut. smile

När du kör startmotorn, låter det som att den går lite väl segt eller går den normalfort?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 november 2010
dawwe skrev:

Det stämmer dawwe, tack för påminelsen, jag skrev för snabb utan tänka först.wink
Senast redigerat av alain (21 november 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök