Oljelampan lyser på tomgång volvo 940

JohanRendal
4 november 2010 · 50 Inlägg

Tjenare!

har ett problem att min oljelampa lyser på tomgång när bilen blivit varm.

den var inte så för 3 månader sen innan jag körde in han i garaget för att byta topp och bromsar/fjädring sen när den var klar byte jag olja och filter så tog jag en sväng och sen när den blev varm och skulle stanna och titta så allt var bra så börja oljetrycks lampan flimra (den lyser svagt/starkt när motorn står på tomgång) typ som det vore glapp sen när jag kör igen så slocknar den. och bara när bilen är varm?

nu till min fråga läst runt lite och kollat men hittar ingen som haft liknande problem, är det oljepumpen som behövs bytas eller är det bara glapp kontakt någonstans?

tacksam för svar! smile
mvh Johan

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
Jiimpa
4 november 2010 · 767 Inlägg

Johan_W skrev:
Tjenare!

har ett problem att min oljelampa lyser på tomgång när bilen blivit varm.

den var inte så för 3 månader sen innan jag körde in han i garaget för att byta topp och bromsar/fjädring sen när den var klar byte jag olja och filter så tog jag en sväng och sen när den blev varm och skulle stanna och titta så allt var bra så börja oljetrycks lampan flimra (den lyser svagt/starkt när motorn står på tomgång) typ som det vore glapp sen när jag kör igen så slocknar den. och bara när bilen är varm?

nu till min fråga läst runt lite och kollat men hittar ingen som haft liknande problem, är det oljepumpen som behövs bytas eller är det bara glapp kontakt någonstans?

tacksam för svar! smile
mvh Johan

Byt till att börja med oljetrycksgivaren! Kostar under 200kronor på mekonomen.
Om problemet kvarstår kan du felsöka vidare. har du möjlighet kan du ju även mäta oljetrycket på den. Ska ligga runt 2-3 bar på tomgång när den är varm.

JohanRendal
4 november 2010 · 50 Inlägg

Okej vart sitter den givaren då?

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
Jiimpa
4 november 2010 · 767 Inlägg

Johan_W skrev:
Okej vart sitter den givaren då?

Om du står framför bilen med huvet ner i motorutrymmet så sitter den på vänster sida om motorn undertopplocket men över oljefiltret. Den sitter i höjd med vattenpumpen. Du kan inte missa den smile
sitter skruvad och har en kabel i sig.

http://www.flyh.se/bilder/toppless_b230f_01.jpg
Googlade fram en bild. Du ser givaren under vattenröret. Man ser att det går en sladd till den där.

Senast redigerat av Jiimpa (4 november 2010)

JohanRendal
4 november 2010 · 50 Inlägg

Okej tack så mycket får ta och titta imön big_smile

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
Minium
4 november 2010 · 270 Inlägg

Annars kan du ju prova att byta olja? vet ju inte riktigt när det gjords sist och vilken visco det är på den men?

Volvo Xc90 (2004)
Alex-s Bakhjulskrafs
4 november 2010 · 1 479 Inlägg

givaren troligtvis! byta den som någon sa tidigare smile

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Minium
4 november 2010 · 270 Inlägg

Är inte säker på att det skulle vara givaren iofs men det går ju fort att prova det.
Annars är det ju ganska typiskt att trycket sjunker just på tomgång eftersom oljepumpen går långsammare då samt att det bara uppstår när motorn/ oljan är varm och därmed tunnare och om det är oljan eller ett "internt läckage" får man ju i så fall ta reda på.

Senast redigerat av Minium (4 november 2010)

Volvo Xc90 (2004)
Jiimpa
5 november 2010 · 767 Inlägg

Minium skrev:
Är inte säker på att det skulle vara givaren iofs men det går ju fort att prova det.
Annars är det ju ganska typiskt att trycket sjunker just på tomgång eftersom oljepumpen går långsammare då samt att det bara uppstår när motorn/ oljan är varm och därmed tunnare och om det är oljan eller ett "internt läckage" får man ju i så fall ta reda på.

Han har ju ganska nyligen bytt olja och filter. Säger inte att det inte är problemet men givaren är ju det man brukar kolla först så man kan utesluta den.

Minium
5 november 2010 · 270 Inlägg

Ja det jag tänkte var alltså så här:
Byt givaren och kolla.

Eftersom han inte förut haft detta problem och nu har bytt olja och filter och den blev sådanhär så kanske den oljan han har är för "tunn" så att säga.

/M

Volvo Xc90 (2004)
JohanRendal
5 november 2010 · 50 Inlägg

Ja jag tyckte oljan var ganska tunn castrol magnatec (stavning) men jag hade den innan också så vete fan men ska kolla givaren smile tack för svar smile

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
JohanRendal
19 november 2010 · 50 Inlägg

Fixat! smile

JRe
Volvo v70II 2.5T "White Pearl" (2011)
Alex-s Bakhjulskrafs
19 november 2010 · 1 479 Inlägg

varför skriver folk aldrig vad felet var så att andra kan ta del av infon. vad var felet då??

Senast redigerat av mk2_power (19 november 2010)

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Jiimpa
23 november 2010 · 767 Inlägg

Johan_W skrev:
Fixat! smile

Vad var det för fel då?

horsekiller
23 november 2010 · 747 Inlägg

Oljan antagligen

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang