volvo 740 -88 B230 LH2.4 ny motor B230Fk -98 boxar LH2.4 bränslebox från FT-90a
hej
jag har byttat motorn från f till fk
hittade en kabelhärva på skroten till då en turbo 90a som jag har monterat dit. men jag undrar om jag behöver kabelhärvan till tändboxen och kabelhärvor invärtes också?
för jag har provat starta men inget händer förutom att motorn går runt.
Det är alltså bara kabelhärvan vid motorn du bytt, och du hade lh 2.4 från start? Har du kollat om den får gnista och bränsle? Har du monterat spridarmotstånd? Satt svänghjulet rätt?
Det är alltså bara kabelhärvan vid motorn du bytt, och du hade lh 2.4 från start? Har du kollat om den får gnista och bränsle? Har du monterat spridarmotstånd? Satt svänghjulet rätt?
jag har bytat kabelhärvan runt motorn och in till bränsleboxen. jag hade lh2.4 innan ja. jag får ingen gnista bränsle har jag inte kollat än. där sitter spridarmotstånd på denna kabelhärvan svänghjulet sitter rätt.
på Turbomodellerna så går spridarna OCH tändspolen via "spridarrelät" - det du tidiagare hade på expansionskärlet, som du sitter på andra sidan på turbokablaget. B230F med flera har endast spridarna över detta relä. Skillnaden bör vara i kontaktstycke/en vid torpedväggen.
Så kolla om det relät drar och släpper fram spännning till spridare och tändspolens 15 anslutning när tändingen är påslagen.
på Turbomodellerna så går spridarna OCH tändspolen via "spridarrelät" - det du tidiagare hade på expansionskärlet, som du sitter på andra sidan på turbokablaget. B230F med flera har endast spridarna över detta relä. Skillnaden bör vara i kontaktstycke/en vid torpedväggen.
Så kolla om det relät drar och släpper fram spännning till spridare och tändspolens 15 anslutning när tändingen är påslagen.
jo nu är de så att vi fick inte det till att funka för det skillde sig på förmånga kablar inne i bilen. så provade sätta tillbaka den gamla kabelhärvan och skarvade den rätt där kablarna hade gått av. men nu är de så att den får ingen gnista. där är spänning fram till spolen men sen händer det inte mer.
Sorry. Men det kan vara vad fanken som helst som är galet.
Innan det ens är lönt att guida dig:
- Har du kompletta elscheman (dvs i princip Volvos servicemanualer)?
/Göran
Stizzsee skrev:
så provade sätta tillbaka den gamla kabelhärvan och skarvade den rätt där kablarna hade gått av. men nu är de så att den får ingen gnista. där är spänning fram till spolen men sen händer det inte mer.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sorry. Men det kan vara vad fanken som helst som är galet.
Innan det ens är lönt att guida dig:
- Har du kompletta elscheman (dvs i princip Volvos servicemanualer)?
/Göran
Stizzsee skrev:
så provade sätta tillbaka den gamla kabelhärvan och skarvade den rätt där kablarna hade gått av. men nu är de så att den får ingen gnista. där är spänning fram till spolen men sen händer det inte mer.
Nej jag har absolut ingeting. om du har så kan du skicka:)
ang tändspolen så vet jag att "blå" kabel med 12v+ är till men vad är den röd vita kabeln är till vad jag hört är den till varvräknaren. men enligt elschemat ska den gå in i tändmodulen vet ngn vad som är rätt och fel
vet någon vad den röd vita kabeln är till och gör?
ang tändspolen så vet jag att "blå" kabel med 12v+ är till men vad är den röd vita kabeln är till vad jag hört är den till varvräknaren. men enligt elschemat ska den gå in i tändmodulen vet ngn vad som är rätt och fel
mvh
Precis som du skriver så går det röd/vita kabeln till tändmodulen och den blåa till tändningen. Kolla även så du fått kablarna rätt på tändspolen.
mvh
Precis som du skriver så går det röd/vita kabeln till tändmodulen och den blåa till tändningen. Kolla även så du fått kablarna rätt på tändspolen.
jo det har jag blå på 15 och röd vit på 1 eller vad där står. impulsgivaren fungerar som den ska så de kan inte vara det för den har jag mätat på med ossyliskop och den fick signal från svänghjulet när man körde runt motorn. jag testade också min tändmodul i min fars 740 med samma elsystem och den startade så frågan är nu vad ska man mer testa?
när jag mäter på tändspolen så kommer där in 12V mäter jag på tändkabeln från tändspolen så står där 12V men när man stoppar i den i fördelarlocket och kör runt motorn så står där inget. men allt fungerade när jag körde in bilen i garaget i fredags men vet inte om jag råkat bränna något när jag anslöt turbons kabelhärva ute i motorn och in till bränsleboxen. vad jag vet är där väl 3 eller 4 kablar mellan bränsle och tändningsboxen som kommunicerar med varandra om de har råkat komma fel och kortslutit något.
någon som kanske kan ha ett tips på vad jag kan göra säg gärna till
allt löste sig. bytade 2 kablar med samma färg fast den ena var lite tjockare än den andra. och nu startar bilen och jag har höjt laddtrycket till 0.6 och de blev genast mycket roligare att köra. men där kommer en bränsletrycksregulator sen ska jag ladda vid 1 bar.
Håller på med samma sak och har bytt främre härvan jag med. Vilka kablar är det som skiljde sej för dej ?
Stizzsee skrev:
240bns skrev:
jo nu är de så att vi fick inte det till att funka för det skillde sig på förmånga kablar inne i bilen. så provade sätta tillbaka den gamla kabelhärvan och skarvade den rätt där kablarna hade gått av. men nu är de så att den får ingen gnista. där är spänning fram till spolen men sen händer det inte mer.