Audi coupe -91, när man accelererar på 1 och 2:ans växel så uppstår ett "skrapande" ljud under bilen.. Hjälp!

Mxbella
24 november 2010 · 3 Inlägg

När man accelererar fort på 1 och 2:ans växel kommer det ett konstigt ljud underbilen, låter som om det kommer bakifrån..

Jag köpte bilden för 1 och en halv vecka sedan, det "skrapande" ljudet har varit med ända sen jag köpte den.. Vi trodde först att det var avgassystemer, eller ja det tror vi fortfarande. Vi har kikat underbilen och rykt och spänntfast avgassystemet ordentligt under, men det låter ändå!

Jag har pratat med en del som kan en heldel om bilar, de säger att de kan vara motorkudde eller bustning under "växellådan"? (vet ej vad den heter) Genom att när jag accelererar så rör sig motorn och då med avgassystemet som ligger och skrapar under? väldigt konstigt ljud! Någon som har en aning eller kanske varit med om samma sak??

Torgilsman
24 november 2010 · 35 Inlägg

Det kan inte vara så att någon drivknut är slut och att du uppfattar det ljudet som skrapande?
Har du kollat så att abs:en fungerar. När styrenheten känner att en sensor är kass så skrapar den ofta till. Detta brukar dock ske vid en speciell hastighet, snarare än på en speciell växel.

När det gäller dina kompisars teorier tvivlar jag. Det borde isf inte bara vara på ettan och tvåan. Dessutom är ju grenrösinfästningen byggd för att klara vibrationer.

Annars kan det ju vara tusen saker. Bakbroms som ligger på, handbromsback, lössittande katt osv.osv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang