Dieselmotor mäts i Elefantkrafter??

reg Mönsterdjup... vad är det??
24 november 2010 · 16 Inlägg

Nu är det så att min tjej går på Naturbruks gymnasium och har börjat lära sig om motorer och dylikt vilket kunskapen om detta är kraftigt begrensad för hennes del. En dag när hon kom hem från skolan sa hon (stolt) tongue. Lyssna nu vad jag har lärt mig idag. Då började hon berätta (väldigt osammanhängande) att hennes lärare hade sagt något om att bensinmotorer mäter sin kraft i hästkrafter och dieselmotorer mäter sin kraft i elefantkrafter?? Jag har aldrig hört detta och undrar nu om det är någon som kan förklara bättre vad hon menar. Jag bad henne även att nästa dag fråga sin lärare igen vad han sa men jag fick inte någon bättre förklaring av henne när hon kom hem efter skolan. smile

sånt e livet
Marlboroman
24 november 2010 · 8 228 Inlägg

Svårt att säga vad hon kan tänkas mena, men hon har missuppfattat det hela. Effektenheterna är demsamma oavsett vad motorn drivs med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
te_wik Forummoderator
24 november 2010 · 12 813 Inlägg

Inte så att dom har samma böcker som FP har.. där jämförs kraften på kolven att i en bensinmotor ställer sig en elefant på kolven si och så många gånger på kolven under en viss tid och i en dieselmotor är krafterna större så det gick att jämföra med åtta elefanter under samma förutsättning (varvtal osv).


Tycker det är en ganska förvirrande beskrivning i böckerna tongue , inte så att hon blandat ihop det?




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (24 november 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
torpis Forummoderator
24 november 2010 · 10 572 Inlägg

Lärarna har säkert försökt sitt bästa att förklara att vridmomentet är hemligheten bakom framgång. Söker man här på forumet efter vird och effekt så finns spaltmeter att läsa i frågan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
reg Mönsterdjup... vad är det??
24 november 2010 · 16 Inlägg

te_wik skrev:
Inte så att dom har samma böcker som FP har.. där jämförs kraften på kolven att i en bensinmotor ställer sig en elefant på kolven si och så många gånger på kolven under en viss tid och i en dieselmotor är krafterna större så det gick att jämföra med åtta elefanter under samma förutsättning (varvtal osv).


Tycker det är en ganska förvirrande beskrivning i böckerna tongue , inte så att hon blandat ihop det?




Mvh Tommy

Ja att det gick ett visst antal elefanter sa hon något om. då kan det nog kanske vara så att dom har samma böcker som FP. Tycker att själva beskrivningen är lite konstig jag med tongue men det är klart, kan man noll och ingenting så kanske det är den "bästa" förklaringen.... ???tongue

sånt e livet
te_wik Forummoderator
24 november 2010 · 12 813 Inlägg

reg skrev:

te_wik skrev:
Inte så att dom har samma böcker som FP har.. där jämförs kraften på kolven att i en bensinmotor ställer sig en elefant på kolven si och så många gånger på kolven under en viss tid och i en dieselmotor är krafterna större så det gick att jämföra med åtta elefanter under samma förutsättning (varvtal osv).


Tycker det är en ganska förvirrande beskrivning i böckerna tongue , inte så att hon blandat ihop det?




Mvh Tommy

Ja att det gick ett visst antal elefanter sa hon något om. då kan det nog kanske vara så att dom har samma böcker som FP. Tycker att själva beskrivningen är lite konstig jag med tongue men det är klart, kan man noll och ingenting så kanske det är den "bästa" förklaringen.... ???tongue

Bas prestanda eller vad den boken heter, kommer inte ihåg.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Revotech Pedal To The Metal
24 november 2010 · 750 Inlägg

te_wik skrev:

reg skrev:

te_wik skrev:
Inte så att dom har samma böcker som FP har.. där jämförs kraften på kolven att i en bensinmotor ställer sig en elefant på kolven si och så många gånger på kolven under en viss tid och i en dieselmotor är krafterna större så det gick att jämföra med åtta elefanter under samma förutsättning (varvtal osv).


Tycker det är en ganska förvirrande beskrivning i böckerna tongue , inte så att hon blandat ihop det?




Mvh Tommy

Ja att det gick ett visst antal elefanter sa hon något om. då kan det nog kanske vara så att dom har samma böcker som FP. Tycker att själva beskrivningen är lite konstig jag med tongue men det är klart, kan man noll och ingenting så kanske det är den "bästa" förklaringen.... ???tongue

Bas prestanda eller vad den boken heter, kommer inte ihåg.


Mvh Tommy

Ja tror det är BAS prestanda med. Ja det står massa elefanter på kolvar i den boken tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Knugcab
24 november 2010 · 5 111 Inlägg

I och för sig är det ju inte mindre korrekt än de som på allvar tror att det finns någonting som heter "bensinhästar" och "dieselhästar" och att det finns en omräkningsformel mellan dem.......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Revotech Pedal To The Metal
24 november 2010 · 750 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
I och för sig är det ju inte mindre korrekt än de som på allvar tror att det finns någonting som heter "bensinhästar" och "dieselhästar" och att det finns en omräkningsformel mellan dem.......

Hahaha det tar ändå priset haha tongue Bra där smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
schnauz
24 november 2010 · 1 758 Inlägg

Låter faktiskt lite bekant det där, har för mig min fordonslärare i gymnasiet sa nåt i stil med:
"det motsvarar alltså X elefanter som står på kolven" för att förklara hur högt tryck det blir i en dieselmotor.
Säkert nåt sånt som de sagt!

smokeytorque
24 november 2010 · 36 Inlägg

schnauz skrev:
Låter faktiskt lite bekant det där, har för mig min fordonslärare i gymnasiet sa nåt i stil med:
"det motsvarar alltså X elefanter som står på kolven" för att förklara hur högt tryck det blir i en dieselmotor.
Säkert nåt sånt som de sagt!

Japp... trycket på kolven vid tändpunkt.

Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!
reg Mönsterdjup... vad är det??
25 november 2010 · 16 Inlägg

okej, tack för hjälpen. jag blev inte klok på hur hon försökte förklara det men nu förstår jag smile

sånt e livet
jonTe
25 november 2010 · 5 710 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
I och för sig är det ju inte mindre korrekt än de som på allvar tror att det finns någonting som heter "bensinhästar" och "dieselhästar" och att det finns en omräkningsformel mellan dem.......

Japp...det där är inte speciellt ovanligt bland "bilfolk" och jag kan till viss del förstå det även om det är helt fel.
-Varför kan då traktorn med 130 hästar vara så stark? wink

MVH Jonas
..............
Revotech Pedal To The Metal
25 november 2010 · 750 Inlägg

jonTe skrev:

Volvo544special65 skrev:
I och för sig är det ju inte mindre korrekt än de som på allvar tror att det finns någonting som heter "bensinhästar" och "dieselhästar" och att det finns en omräkningsformel mellan dem.......

Japp...det där är inte speciellt ovanligt bland "bilfolk" och jag kan till viss del förstå det även om det är helt fel.
-Varför kan då traktorn med 130 hästar vara så stark? wink

De har helt missat det här med vår kära isaac newton tongue tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang