KAN ju möjligen ha fel här, men jag sticker ut hakan och chansar på att jag har rätt...
Extraktor av "standardtyp", d.v.s. de flesta sorter som finns att köpa- är bra på motorer med stora flöden, vilket kräver vissa modifieringar. Sen är de avstämda för att ge en effektboost vid visst varvtal, genom sin längd och diameter. Bygger man ett eget system som är avstämt mot det varvtal och det flöde man har i sin motor kan man i teorin montera det på vilket halvstrypt bojsänke som helst, och ändå få en bestämd höjning av effekten.
Att porta in kanalerna mot insug, standardavgas, och topp så att de stämmer överens mot packningarna och sinsemellan, ger ofta ett tillräckligt resultat på en motor du inte har gjort mer radikala ändringar på (komphöjning, balansering, extremkam, herrejössesförgasare/sprut... Sen arbetar motorn bäst på delbelastning om det är visst mottryck i avgassystemet! Monterar du stuprör får du räkna med visst tapp på de lägre varvtalen, turbo som sugmotor.
Sen beror det hela lite på hur bilen ska användas! Ska du ligga på isen och varva nu i vinter, så kan du välja mer extrema lösningar, ska du ut på vägarna blir det lätt lite trist med en motor som börjar gå bra strax under rödmarkeringen.
Lycka till!
Hästkrafter är en matematisk formel- vridmoment är på riktigt!