Byta inre styrled(er) Volvo S80 -99

redcreek
26 november 2006 · 6 Inlägg

De yttre ser inte så farliga ut, men hur byter man de inre?

Tack på förhand.

/Fredrik

940_Sebbe Bilmekaniker
27 november 2006 · 84 Inlägg

Trär av damasken och sedan skruvar du bort den inre leden.. polygrip/rörtång. Skruva åt den ire hårt sen så att du inte blir överaskad sen.. Och gör en framvagnsinställning efteråt om du inte vill byta däck på löpande band..

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
redcreek
27 november 2006 · 6 Inlägg

Tack så mycket för svaret!

Jag brukar mäta avståndet mellan V-H insida fälgkant (framför och bakom navet) med talmeter innan jag river loss något i styrningen som skall bytas. Bilen måste ju vara upphissad för att man skall kunna komma åt. Frågan är ju om det blir tillräckligt noggrannt och om hjulvinklarna ändras då bilen är upphissad så mätningen inte stämmer trots att man återmonterar med samma mått som innan.
Undrar hur känsligt det där är egentligen?
På gamla bilar med smala däck brukar det gå bra (så länge inställningen är bra innan förstås...), men nästa projekt är en S80 med jättemackor...Tror jag skickar den på framvagnsinställning sen.

Senast redigerat av redcreek (27 november 2006)

940_Sebbe Bilmekaniker
28 november 2006 · 84 Inlägg

jo en riktig framvagnsinställning rekomenderas...Det bästa e att efter bytet köra en sväng med bilen så att allt hinner att "lägga till sig". Stötdämparna ska sjunka ihop riktigt mm mm... Sen kan du mäta och ställa in det du fick innan rivningen.. Men detta är inte 100%.

Mercedes 500E - Called the "Wolf in Sheep's Clothing" by the press.....
Mercedes 500E "Wolf in Sheep-s Clothing" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang