4980
Sök

Renult Megane 97:a - Problem med Värmen.

4 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Hej!

Vi har precis skaffat en begagnad Megane (97:a ca 12k mil) som vi har problem med värmen i. Tidigare ägare ser inte ut att ha använt glykol vilket lett till att kylarvattnet ser ut som nyponsoppa. Dock ingen olja i vattnet utan bara avlagringar, rost, alger eller vad annat som det kan tänkas innehålla.

Första åtgärden blev därför att spola ur hela systemet. Sedan låta lite kylarrens verka och ny ursköljning och i med 50% blandning glykol.

Men det hjälpte endast marginellt. Fläktar osv drar på bra men luften är knappt ljummen.

När man vrider på värmereglaget så tycker jag mig höra en förändring men jag vet inte hur pass tydligt det ska höras att det öppnas upp. Vrider jag det till kallt så blir luftflödet kallt istället för ljummet.

Sedan så lyser indikatorn för att sluten luftcirkulation är på och det går ej att stänga av med knappen. Dock så borde det väl snarare påskynda värmen, eller?

Vattnet blir varmt har dock inte mätt temperaturen, vad är rimlig vattentemp i expansionskärlet? (Efter att man gasat och sett att det går runt)

Motortemperaturen går ganska raskt upp till mitten av mätaren och stannar där. Har inget att jämföra med så det är svårt att dra några slutsatser.

I övrigt går bilen bra så några andra symtom har vi inte sett till, men vi har inte pressat bilen heller.

Ska jag prova att rensa systemet igen?
Kanske måste jag lossa och rensa del för del eller räcker det med att det körs runt?
Ska man chansa på att byta termostat eller finns det något enkelt sett att se om det är orsaken?
Behöver jag kolla reglagen och vad ska jag titta efter?

Vill inte byta värmepaket direkt då det ser ut att bli ett långt och dyrt projekt.

Förövrigt är detta första bilen, kanske därför man valde en skitbil. Så mina bilkunskaper är begränsade men är förövrigt mycket teknisk och händig när det gäller elektronik och möbelsnickeri så jag har inte tummen mitt i handen, saknar bara kunskapen.

Jag har även en kortfattad verkstadshandbok som jag rotade fram i pdf-format ur internets mörkaste hörn.

Kort och koncist: hjälp!

smile

4 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Ingen som har en aning?
Körde lite längre idag och det blir väl något varmare luft som kommer men långt från tillräckligt.

1 043 Inlägg
27 november 2010
Det är säkert värmepaketet, men det är dålig värme i dom bilarna.

2 924 Inlägg
27 november 2010
Låter dyrt...
Har du spolat motor, kylare, värmepaket separat?
Hur ser vattnet ut då?

Kört utan glykol låter inte alls bra då det även har en korrosionskyddande funktion, så frågan är hur motorn ser ut inuti på kamaxlar, lager, vattenkanaler mm

~ Life is short, have FUN! ~

4 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Har inte spolat separat, trodde att det skulle räcka med en vanlig genomsköljning. Men ska inspektera vattnet nu efter några mils körning. Sedan är det väl dags att spruta igenom separat. Någon som vet vilket medel som är effektivast?

2 924 Inlägg
28 november 2010
Gustav_K skrev:
Har inte spolat separat, trodde att det skulle räcka med en vanlig genomsköljning. Men ska inspektera vattnet nu efter några mils körning. Sedan är det väl dags att spruta igenom separat. Någon som vet vilket medel som är effektivast?

Nej, det enda effektiva är separat genomsköljning, flera gånger, om det ska vara effektivit.
Vanligt varmvatten i STOR mängd brukar räcka!
...men det finns ju t.ex Holts produkter som ska vara OK men jag har aldrig vågat prova dom för ahr hört de som fått andra problem utav det efteråt.

Tog du ut termostaten vid urspolningen och bytte den till en ny efteråt?

Har du luftat systemet ordentligt efteråt?

~ Life is short, have FUN! ~

Forummoderator
18 392 Inlägg
28 november 2010
Ja... spola värmepaketet separat. Åt "fel" håll dessutom! Kan hjälpa. Att återcirkulationen lyser är ju inte bra men immar inte bilen igen så fungerar väl inte den då? Som Fd bilhandlare ryser jag vid ditt val av bil! Denna 90-tals fransos är legendarisk då det gäller elfel! Gör aldrig några ingrepp i elsystemet och ska du använda startkablar nån gång så rekommenderas det inte. Ta loss minus jordkabeln och ladda istället om du kan.

Hoppas nu du har tur och den inte krånglar för mycket och grattis till förstabilen! Hade själv många Citroener i början av körkortslivet och Brrr.... Men åker gott gör man!

/// Citroenförsäljaren

4 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Får åka tillbaka till "Gör det själv hallen" och spola lite mer noga.

I värsta fall om det bara är värmen som är dålig och nu inte motorn går varm eller annat så kan väl en sån här hjälpa till lite.

http://www.jula.se/keramisk-varmeflakt- … 2-v-130005

Eller är det bara skräp?

(Har ej tillgång till 230v så vanlig värmare kan användas)

21 761 Inlägg
29 november 2010
Jag har inte provat en sån där 12 V värmefläkt, men jag törs nog lova att den inte värmer upp kupen iaf. Möjligen tar den bort en del frost från en ruta, mer än så tvivlar jag att den klarar av. smile

757 Inlägg
29 november 2010
Gustav_K skrev:
Får åka tillbaka till "Gör det själv hallen" och spola lite mer noga.

I värsta fall om det bara är värmen som är dålig och nu inte motorn går varm eller annat så kan väl en sån här hjälpa till lite.

http://www.jula.se/keramisk-varmeflakt- … 2-v-130005

Eller är det bara skräp?

(Har ej tillgång till 230v så vanlig värmare kan användas)

de där är till för att göra de lättare att skrapa rutan typ. det är inget som värmer nämnvärt.
hade en sån i en jetta med värmeproblem.
slutade med att jag åkte i skoteroveroll ist tongue

Sök