1810
Sök

940 -91 B230FB startar ej vid återstart

1 062 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
#1
Hej!

En bekant har en bil som allmänt fungerar bra!
Men då och då (senaste året..) så startar den inte vid återstart, tex om man kört 1mil och stannat och tankat och ska vidare.

Felet uppkommer då & då och efter några minuter hoppar den igång som att ingenting har hänt.

Stift, kablar, rotort +lock är bytt.
Kan det vara B-pumps relät? Eller nåt annat?

M.V.H.


1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#2
Upp!!

Inga tips?

M.V.H.


Forummoderator
18 312 Inlägg
1 december 2010
#3
Tändmodul, ärg, glappkontakt, tändkablar eller.... osv.... intermittenta fel suger! Börja med att rengöra alla kontaktställen/säkringar som har med tändning att göra! Sen får ni se... Tyvärr.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 december 2010
#4
AndreasPlars skrev:
Upp!!

Inga tips?

M.V.H.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#5
turboforssen skrev:
AndreasPlars skrev:
Upp!!

Inga tips?

M.V.H.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Ska man radera tråden och skapa en ny då istället?

M.V.H.


1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
Tändmodul, ärg, glappkontakt, tändkablar eller.... osv.... intermittenta fel suger! Börja med att rengöra alla kontaktställen/säkringar som har med tändning att göra! Sen får ni se... Tyvärr.

Bra tips! Kan det ha ngt att göra med ormboet med kablar bakom askkoppen fram?
Eller tänker du på saker i motorrummet?

Motorn går jättebra och snyggt när den går! Kablar, stift, rotor/lock är bytt.

M.V.H.


10 287 Inlägg
1 december 2010
#7
Nej. Man får så lov att vänta på svar. Som alla andra.

Argumentera inte. Sådana är forumets regler.

Göran
Moderator


AndreasPlars skrev:
turboforssen skrev:
AndreasPlars skrev:
Upp!!

Inga tips?

M.V.H.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Ska man radera tråden och skapa en ny då istället?

M.V.H.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
1 december 2010
#8
Jag skulle kolla på tempgivare och bränslepumpsrelä.

Även titta på hur stiften ser ut när den jävlas. Både om dom är vita eller fuktiga och om det finns gnista.

/Göran


AndreasPlars skrev:
Hej!

En bekant har en bil som allmänt fungerar bra!
Men då och då (senaste året..) så startar den inte vid återstart, tex om man kört 1mil och stannat och tankat och ska vidare.

Felet uppkommer då & då och efter några minuter hoppar den igång som att ingenting har hänt.

Stift, kablar, rotort +lock är bytt.
Kan det vara B-pumps relät? Eller nåt annat?

M.V.H.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#9
Sharky skrev:
Argumentera inte. Sådana är forumets regler.

Göran
Moderator

Och ställa frågor pga att man inte vet saker är enligt dig detsamma som att argumentera?
Tycker du på ngt sätt att jag har protesterat mot ngn regel?
Vi kan ta det här per "PM" så sabbar vi inte tråden mera!

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (1 december 2010)


1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#10
Swedenrockers skrev:
Kolla lödningarna på insprutningsreläet (kallas också avstörningsrelä). Sitter antagligen på fästet till expansionskärlet.

Tackar!

Ska kolla om de ser ärgade ut och löda om de ifall de ser risiga ut, hoppas lödkolven räcker till nu när termometern visar under -15° smile

Får ta en sväng med elektroniksprayburken också!

M.V.H.


1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Jag skulle kolla på tempgivare och bränslepumpsrelä.

Även titta på hur stiften ser ut när den jävlas. Både om dom är vita eller fuktiga och om det finns gnista.

/Göran

Ok! Jag ska kollmäta tempgivaren! Finns det några börvärden vi olika temperaturer tro?
Bränslepumpsrelät var faktist min första misstanke! Det sitter bakom mittkonsolen va?

Motorn går ju annars mjuk och prickfritt, inga ryck, drar bränsle som man kan förvänta sig och svarar bra på gas och har BRA avgasvärden.


M.V.H.


58 Inlägg
1 december 2010
#12
Fick in en volvo idag, dock 740 men den hade liknade symtomer.. Visade sig helt enkelt vara skit på kontakten till luftmassemätaren.

// FLipparn


1 062 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#13
FlipparN skrev:
Fick in en volvo idag, dock 740 men den hade liknade symtomer.. Visade sig helt enkelt vara skit på kontakten till luftmassemätaren.

// FLipparn

Tusen tack för mera input!
Blir en total översyn av alla kontakter i motorrumet och de jag kommer åt i mittkonsolen.
Återkommer på Måndag med resultatet smile

M.V.H.



Sök