Specialla bultar till ventilkåpan volvo 850 t5

hangman
1 december 2010 · 2 174 Inlägg

Tjena, jag hade min ventilkåpa bortmonterad på 850in ett tag då den polerades, nu när jag ska ha dit den igen sökte jag massor om momentet, då överliggarna till kammarna sitter i kåpan känns det rätt viktigt och få det rätt, en mekaniker på volvo sa 2 kg iaf.


rengjorde blocket och ventilkåpan nogrannt, öste på med flytande packning överallt där det kunde tänkas va, sen drog jag dit alla bultar kors och tvärs, jag börja dra runt där och hur jag än drog gick aldrig momentnyckeln upp över 2 kg, prova i skruvstycket och den funka prima upp till 10 kg, men jag kunde dra och dra bultarna men gick aldrig över 2. Sen prova jag en bult på ett annat ställe och drog och drog tills den tillslut gick av, Men mätaren gick aldrig över 2 kg, då undrar jag, har volvo varit så jävla smarta att dom användt någon slags spärrbult som inte går dra för hårt? eller är det bara att jag haft kanske för mycket flytande packning?

tacksam för kunniga svar!

Mvh hagman racing

Marlboroman
1 december 2010 · 8 234 Inlägg

Det är inte ovanligt att man drar av dem trots att dem bara ska dras med 17Nm. Många som råkat ut för det fast dem gjort rätt i övrigt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
hangman
1 december 2010 · 2 174 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är inte ovanligt att man drar av dem trots att dem bara ska dras med 17Nm. Många som råkat ut för det fast dem gjort rätt i övrigt.

hoppas inte det är någon fara att en bult gick av, har använt lagom mycket pasta bara hoppas det blir tätt överallt, men ja tänkte om jag använt för mycket pasta så kåpan inte kommer hela vägen ner till botten så kammarna ligger och glappar...det vore ju inte så jätte bra kanske....

zebzz
2 december 2010 · 12 Inlägg

Njae tror du kan ta det med ro för så som du beskrev det i går när du var här, så var det ju en av bultarna längst ut i något hörn, långt i från kamaxlarna om jag inte minns helt fel?!
För är fallet så så har du ändå rätt tryck över kamaxlarna.

Senast redigerat av zebzz (2 december 2010)

zebzz
2 december 2010 · 12 Inlägg

Jo btw kom på det bytte blockpackning på en V70 TDI gen 1, för nått år sedan och fläskade på satan med packings massa på ventilkåpan + den nya packningen, det var ingen som helst fara med det big_smile

Senast redigerat av zebzz (2 december 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang