2629
Sök

Besiktiga hårt trimmade bilar?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 november 2006
#21
Har aldrig förstått mig på det här med att man måste ha tillräckligt feta bromsa för den effekt man har.
Vad har effekten med bromsarna att göra? Jag menar man får ju inte köra fortare än 110km/h på allmäna vägar. Dom borde isåfall bry sig om bromsarna om man har lagt på massa extravikt, typ gjutit hela bilen i betong eller nått, så den överstiger maxvikten för kärran.

Eller är det så att dom räknar med att man kommer köra för fort och därmed behöva använda bromsarna mera? O_o


2 014 Inlägg
29 november 2006
#22
Rent hypotetiskt:

Du har en bil med 100 hk och startar i ena änden av en 200 m sträcka. I slutet av sträckan finns en rondell/stopplikt/mur eller annat hinder av fritt val.

Du accelerar maximalt och kommer kanske upp i 120 km/h innan du börjar bromsa, vilket är 50 m från rondellen, och lyckas stanna i tid.

Sedan trimmar du bilen till 200 hk och kör samma sträcka. Återigen accelererar du maximalt. Den här gången hinner du komma upp i 160 km/h innan du som vanligt börjar bromsa 50 m från hindret. Den här gången lyckas du inte stanna i tid...

Varför? Jo, för din ökade effekt medför att du hinner få upp högre hastighet på samma vägsträcka, men din bromssträcka har ökat i relativitet till den högre hastigheten. Det har däremot inte den biten av vägsträckan du tidigare använt för inbromsningen gjort.

Epilog:

Mitt i rondellen så står det en grizzlybjörn som fångar upp din bil mellan tänderna, käkar upp den och skiter ut den på en igelkott som bryter benet.

The bottom line = You're fucked.

Samtliga effekter, hastigheter och distanser i denna ekvation är rent hypotetiska och ska enbart ses som ett exempel för att förklara principen. Även om man har hjärncellerna med sig och börjar bromsa tidigare så man slipper bli uppäten av grizzlybjörnen och utskiten på den stackars igelkotten (som därmed slipper en avsevärd konvalescensperiod med kryckor), så är det samma historia vid nästa inbromsning.

Tänk dig samma situation vid bankörning, där man accelererar och bromsar mycket.

Bromsarna används hårdare, bir varma och förlorar bromsverkan samtidigt som de slits mer. Därför bör all uppgradering av motor åtföljas av samma uppgradering av bromsar, men även däck som motsvarar den nya effekten och bromsverkan.

Glöm för Guds kärleks skull inte bort att även uppgradera hjärncellerna till en nyare version så att det du har innanför pannbenet främst bestämmer din körstil.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
29 november 2006
#23
Alecci skrev:
Rent hypotetiskt:

Du har en bil med 100 hk och startar i ena änden av en 200 m sträcka. I slutet av sträckan finns en rondell/stopplikt/mur eller annat hinder av fritt val.

Du accelerar maximalt och kommer kanske upp i 120 km/h innan du börjar bromsa, vilket är 50 m från rondellen, och lyckas stanna i tid.

Sedan trimmar du bilen till 200 hk och kör samma sträcka. Återigen accelererar du maximalt. Den här gången hinner du komma upp i 160 km/h innan du som vanligt börjar bromsa 50 m från hindret. Den här gången lyckas du inte stanna i tid...

Varför? Jo, för din ökade effekt medför att du hinner få upp högre hastighet på samma vägsträcka, men din bromssträcka har ökat i relativitet till den högre hastigheten. Det har däremot inte den biten av vägsträckan du tidigare använt för inbromsningen gjort.

Epilog:

Mitt i rondellen så står det en grizzlybjörn som fångar upp din bil mellan tänderna, käkar upp den och skiter ut den på en igelkott som bryter benet.

The bottom line = You're fucked.

Samtliga effekter, hastigheter och distanser i denna ekvation är rent hypotetiska och ska enbart ses som ett exempel för att förklara principen. Även om man har hjärncellerna med sig och börjar bromsa tidigare så man slipper bli uppäten av grizzlybjörnen och utskiten på den stackars igelkotten (som därmed slipper en avsevärd konvalescensperiod med kryckor), så är det samma historia vid nästa inbromsning.

Tänk dig samma situation vid bankörning, där man accelererar och bromsar mycket.

Bromsarna används hårdare, bir varma och förlorar bromsverkan samtidigt som de slits mer. Därför bör all uppgradering av motor åtföljas av samma uppgradering av bromsar, men även däck som motsvarar den nya effekten och bromsverkan.

Glöm för Guds kärleks skull inte bort att även uppgradera hjärncellerna till en nyare version så att det du har innanför pannbenet främst bestämmer din körstil.

hehe fint exempel! men var det inte du som krockade på bana? wink

man lever bara en gång så lev väl!

2 014 Inlägg
29 november 2006
#24
Jo, fast det hade inget med bromsar och ganska lite med däck att göra. En felbedömning från min sida var det som till största delen orsakade kraschen.

BTT

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 893 Inlägg
29 november 2006
#25
Jag gillade denna komentaren. smile Fick mig ett gott skratt.
Alecci skrev:
Mitt i rondellen så står det en grizzlybjörn som fångar upp din bil mellan tänderna, käkar upp den och skiter ut den på en igelkott som bryter benet.

Förutom det så vill jag bara säga att det är självklart att bromsförmåga och effekt går hand i hand.
Annars kan man ju vända på frågestälningen.
Varför säljs det Porsche i sverige? Vi får ju bara köra i 110..? duhhh!
wink wink wink


Billackerare
737 Inlägg
29 november 2006
#26
Alecci skrev:
Rent hypotetiskt:

Du har en bil med 100 hk och startar i ena änden av en 200 m sträcka. I slutet av sträckan finns en rondell/stopplikt/mur eller annat hinder av fritt val.

Du accelerar maximalt och kommer kanske upp i 120 km/h innan du börjar bromsa, vilket är 50 m från rondellen, och lyckas stanna i tid.

Sedan trimmar du bilen till 200 hk och kör samma sträcka. Återigen accelererar du maximalt. Den här gången hinner du komma upp i 160 km/h innan du som vanligt börjar bromsa 50 m från hindret. Den här gången lyckas du inte stanna i tid...

Varför? Jo, för din ökade effekt medför att du hinner få upp högre hastighet på samma vägsträcka, men din bromssträcka har ökat i relativitet till den högre hastigheten. Det har däremot inte den biten av vägsträckan du tidigare använt för inbromsningen gjort.

Epilog:

Mitt i rondellen så står det en grizzlybjörn som fångar upp din bil mellan tänderna, käkar upp den och skiter ut den på en igelkott som bryter benet.

The bottom line = You're fucked.

Samtliga effekter, hastigheter och distanser i denna ekvation är rent hypotetiska och ska enbart ses som ett exempel för att förklara principen. Även om man har hjärncellerna med sig och börjar bromsa tidigare så man slipper bli uppäten av grizzlybjörnen och utskiten på den stackars igelkotten (som därmed slipper en avsevärd konvalescensperiod med kryckor), så är det samma historia vid nästa inbromsning.

Tänk dig samma situation vid bankörning, där man accelererar och bromsar mycket.

Bromsarna används hårdare, bir varma och förlorar bromsverkan samtidigt som de slits mer. Därför bör all uppgradering av motor åtföljas av samma uppgradering av bromsar, men även däck som motsvarar den nya effekten och bromsverkan.

Glöm för Guds kärleks skull inte bort att även uppgradera hjärncellerna till en nyare version så att det du har innanför pannbenet främst bestämmer din körstil.

Hahahahahahahaha! Det var det roligaste jag har läst på länge.. ang. grizzlyn och lill kotten. big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo


Sök