6185
Sök

Vinterproblem med Volvo 850 GLT 1992.

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
HEJ!

Någon som vet?
Har samma problem varje vinter med min 850.

Jag gasar och sedan känner jag att det blivit ett mellanspel mellan vajer och pedal. neutral

Den står ju ganska mycket still pga att jag sällan kör med den eftersom jobbet bara ligger 800meter från där jag bor.

Det bildas ett glapp på 1cm mellan gas och pedal alltså och har råkat ut för att vajern har fastnat och jag var tvungen att bromsa för att hålla hastigheten (!). mad

Stannade bilen på lågt varv och tryckte i kopplingen och den rusade upp i 5000rpm...
Samma sak VARJE vinter, det har dock inte hänt i år.

Det går att fixa om man sprutar in 5-56 in i vajerskyddet och drar i vajern vid stillastående.
Startar man igen så går den som den vore ny. smile

- Bildas det verkligen is på vajern när det är kallt så man inte kan gasa rätt?

- Måste jag byta vajer?

- Skadad vajer?

Uppskattar all hjälp snarast.

165 Inlägg
4 december 2010
Detta låter ganska konstigt :S jag skulle nog provat och byt vajern... men kolla först genom att gasa genom motorrummet och se i fall de är vajern som inte går tillbaka riktigt. En vild gissning kan vara att vajern är tvinnad eller ligger i kläm.

M.V.H Strömberg

VOLVO / VW / FORD
401 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
TeamVolvoVGL skrev:
Detta låter ganska konstigt :S jag skulle nog provat och byt vajern... men kolla först genom att gasa genom motorrummet och se i fall de är vajern som inte går tillbaka riktigt. En vild gissning kan vara att vajern är tvinnad eller ligger i kläm.

M.V.H Strömberg

OKEJ, ska kika på det.
Men kör jag lugnt så är det inga problem.
Ska ta ut bilen till Bilia så får dem kika på vajern samtidigt som dem ska kolla bensinarmaturen, men tack för svaret smile

Sök