3715
Sök

Opel Rekord 1975 Dör när jag lägger i växel

3 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Jag har en veteranbil Opel Rekord Berlina årsm. 1975 automatare som startar bra och går hyffsat
fint på tomgång, dock dör den när jag lägger i växel ,gäller samtliga växlar. (1 ,2 ,R ,D)

Den fungerar perfekt efter ett tag när den stått på någon minut så är det inga problem att lägga i växel o köra iväg så problemet är främst vid kallstart!

Kollade tändstift och tändkablar men dem såg faktiskt bra ut så tänkte det kanske är något
med bränsle och bränsleslangar eller förgasare? Kan biltemas insprutningsrengöring man blandar i bensin hjälpa alls?

Har även använt kylarcement och fyllt på med nytt vatten och glykol ,ska även tillsätta vattenpumps smörjning, detta mest för att temperaturmätaren skenar iväg lite i början innan bilen blir varm så får hoppas det hjälper mot detta problem iaf....även nyss tankat fulltank och hällt i karburatorskydd. (kanske kondens som fryser o täpper till som gjort att den e seg som kall?)

Någon som vet vad det kan kosta att kolla bränsleledningarna, förgasaren och eventuellt bränslefilter?

även kanske brytarspetsar och fördelarlock

Alla tips är välkommna! Vet ni någon verkstad eller skrotnisse i hallandstrakterna som är bra/billig på motorer och veteranbilar så kom gärna med sådanna tips oxå!

MVH// Tobbe
Senast redigerat av Killaloting (5 december 2010)

21 761 Inlägg
5 december 2010
Hur höga motorvarv är det på tomgång när du får såna problem?
Är det rätt oljeviskositet?

Om snabbtomgången är aktiverad vid kallstarten så vill ju bilen driva iväg ordentligt när man lägger in "växeln", då kan det bli motorstopp om man bromsar fast bilen. smile

3 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur höga motorvarv är det på tomgång när du får såna problem?
Är det rätt oljeviskositet?

Om snabbtomgången är aktiverad vid kallstarten så vill ju bilen driva iväg ordentligt när man lägger in "växeln", då kan det bli motorstopp om man bromsar fast bilen. smile

Det är relativt normala varv alltså rätt låga varv... menar du att jag har en av o på knapp för snabbtomgång? typ some en choke?

Den känns lite trött i början lägger i växel o släpper broms/koppling så dör den... den hinner inte dra iväg nånting utan dör sålänge den är kall helt enkelt. Precis som när jag är nyvaken så znoozar han några gånger innan han vill ge sig iväg.

21 761 Inlägg
5 december 2010
Om det inte finns manuell choke så är det automatchoke, tror det är antingen vakumstyrt eller med bimetallfjäder. Man brukar iaf inte kunna reglera snabbtomgången själv vad jag vet, lite irriterande vissa gånger.

Om inte motorn har märkbart högre varv vid kallstart så kanske chokefunktionen inte fungerar riktigt som den ska, vilket kan göra att motorn blir svag de första minuterna innan den har fått upp lite värme. Här får andra ge bättre råd, jag har inte kört en sån bil själv. smile

3 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
Tack för det verkar inte finnas någon manuell choke iaf inte vad jag har hittat smile

Problemet med temperaturmätaren är löst så skönt att det inte var massa givare o sånt utan nytt kylmedium (vatten/glykol4) lite kylarcement och vattenpumpsrengöring löste detta problem.

Jag har även precis gjort klart allt för byte av olja och undrar om jag verkligen ska ha 10-40 mineral såhär vintertid?? Är det helt ologiskt att slänga i halvsyntet vinterhalvåret? 

Har även svagt tickande ljud vilket jag hört är ganska vanligt så jag funderar på en ventiljustering någon som vet på förhand om jag har hydraliska lyftare i min? kanske är detta oxå en bidragande faktor till att den känns lite klen och som sagt även dör när man lägger i växel?

Växelådan känns okej men upplever ibland att den hoppar i växlarna lite väl våldsamt ibhand, dock ingen tidigare erfarenhet från en sådan men den dunkar i rätt ordentligt ibland enbart när den växlar upp vilket känns lite konstigt men kanske helt normalt? Någon bra växelådsolja att rekommendera till äldre bilar?

mvh

Sök