4 december 2010
Trådstartare
Volvo 850 T5
1996 års modell
36 000 mil
importerad från Tyskland (handboken är på tyska, dessvärre)
Varvtalet går bara upp till ganska exakt 2000 sen orkar den inte mer. Turbon går inte igång alls - står i princip stilla. Kom upp i en maxhastighet av 80 i nerförsbacke på fyrans växel (av fem). Trots att jag maxade pedalen i mattan vägrade bilen accelerera riktigt och bilen blev riktigt slö i uppförsbackar - jag kom alltid upp för bilen kunde alltid köras på 1:a eller 2:a växeln. Kändes som att bilen började motorbromsa direkt när man tryckte ner kopplingen och motorn blev aldrig varm. Bilrundan slutade på runt 40 minuter och ca 2 - 2.5 mil.
Inga varningslampor lyste och jag har en halv tank bensin.
Bilen står utomhus i mellan -5 till -23 grader. Idag var den runt -16 grader
Oljan fylldes på för en vecka sen.
Batteriet är nytt sen i våras.
Bilen har varit ute och körts ca 1 mil varje dag - inget problem innan idag
Detta är första gången det händer. Så jag har i princip inget att gå på då jag inte är riktigt insatt i detta ämnet. Men vad jag ändå skulle kunna tippa på själv är att det är så kallt ute (-16 grader idag). Å andra sidan har det varit såhär kallt i säkert 2-3 veckor - kan problemet uppstå efter längre tids kyla?
Tänkte kolla om någon vänlig själ kan komma med lite tankar kring mitt problem - hade verkligen uppskattas nu runt jultid då budgeten inte är alltför stor.
MvH CCCPZ, tack på förhand