3795
Sök

740 tic Ojämn tomgång, ryker.

87 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Hejsan. Efter att kylan slagit till, så har min 740 börjat balla ur. Det började med att tomgången la sig på ca 1400 varv, men ibland så ligger den normalt, och ibland så är den bara allmänt ojämn. Har även hänt någon gång att den dött på tomgång. Bilen känns svagare, orkar knappt köra iväg på 2:an, även om det är på ren asfalt.

Sen så ryker den lite svartaktigt och lämnar svarta spår i snön från avgasröret, har inte sett något mönster, alltså om det är när den är varm eller kall, verkar vara lite när den känner för det. Men den verkar inte ta någon olja om man håller koll på oljestickan.

Känns även som att den drar extremt mycket soppa, så jag har funderat på om den går för fett eller något. Den verkar gå bättre på höga varv.

Har haft i K-sprit, men har inte märkt av någon skillnad.

Bilen är en 740 Tic -86:a. Alltså sitter där en b230et i bilen.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 december 2010
tempgivare möjligtvis.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

87 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
tempgivare möjligtvis.

Brukar dom ge sig när det blir kallt ute ? Måste man byta denna då eller ? Vart sitter den och vad reglerar den ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 december 2010
prokid skrev:
NITROUS skrev:
tempgivare möjligtvis.

Brukar dom ge sig när det blir kallt ute ? Måste man byta denna då eller ? Vart sitter den och vad reglerar den ?

kan ju bara vart ren otur att den gick sönder när det blev kallt.

japp, men kan du hantera en multimeter kan du mäta resistansen i givaren så ser du om den är trasig eller ej. den sitter på toppen under insuget, den ger motorstyrdonet info om motorns temperatur så den kan feta på med soppa när den är kall.

87 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Är den krånglig att komma åt ? Har för mig att det sitter två sensorer på toppen under insuget, stämmer det ? Vilken av dom är det som är tempgivaren du pratar om ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 december 2010
prokid skrev:
Är den krånglig att komma åt ? Har för mig att det sitter två sensorer på toppen under insuget, stämmer det ? Vilken av dom är det som är tempgivaren du pratar om ?

sitter 3 st tillochmed, en till instrument, en till motorstyrning, sen en termotidgivare.

kan vara lite småbökigt att komma åt

Sök