Inkörning motor. volvo c70 d3

Jonas_C30
13 december 2010 · 108 Inlägg

Fr0zT skrev:
Tjena. Hämta min splitter nya volvo v70 D3 förra veckan. Jag har hört från kompisar osv att man ska köra skiten ur den med en gång för att den inte ska bli trött och slö. Det gjorde jag och den blev genast super pigg efter någon killometer. Dock har jag nu märkt att den har blivit slöare och slöare. Vad beror det på?

/ Mvh Niklas

Anledningen till att bilen "känns" slöare efter ett tag är att styrenheten har gått tillbaka till "normalläge".
Om du ger plattan i mattan igen så lär sig styrenheten att du kör hårdare och bilen känns piggare och går bättre.
Men kommer snart gå tillbaka till att gå mjukt o fint när du kör lugnare.

Min C30 känns slö och seg om jag kör lugnt ett tag, men så fort jag börjar ge på lite på motorväg så blir den piggare.

Har med styrenhetens adaption att göra.

Kör lugnt enligt boken tills motorn är inkörd.

Blyfot_Racing
13 december 2010 · 904 Inlägg

schnauz skrev:
Nån som vet hur t.ex. Volvo kör sina motorer efter att de är nybyggda? Innan de packas för att skickas till monteringsfabriken menar jag då.

Tänkte på att oljebytesintervall kanske kan ha ett finger med i spelet!
Både Sharky och torpis vet jag har en hel del erfarenhet om motorbygge. Och med en helt nybyggd motor brukar man ju i princip bara provstarta och eventuellt "torrvarva" lite utan belastning, för att kolla läckage, missljud och så vidare och för att få upp lite temp. Därefter byter man olja.
Sen är det ganska vanligt att man gör nåt liknande igen, sitter motorn i bil kanske man tar en provtur på några mil för att därefter göra ytterligare ett oljebyte. Sen börjar man mappa och finjustera och därefter gör många ytterligare ett oljebyte.
Det jag vill komma till är hur som helst att när en privatperson eller motortrimningsfirma bygger ihop en ny motor kommer den antagligen åka på tre, fyra oljebyten redan under de första 500 milen, medan en fabriksbyggd motor troligtvis bara får ett (?) och därefter ska gå 1.500-3.000 mil.

Sen har det väl som vanligt med försiktighet från tillverkarens sida att göra! Skulle man köra skiten ur deras motor under inkörnining kanske man skulle få lite bättre siffror på ett leak-down-test etc, men eftersom bilen ska ut till (troligtvis) 100.000-tals kunder (varav ~75% är nötter) så känns det helt enkelt säkrast så! smile
Skulle faktiskt tippa på att de flesta tillverkare har gjort en hel del tester på detta - kört in identiska motorer på olika sätt och sedan utvärderat.
Och möjligen får man bättre resultat (åtminstone t.ex. leak-down) med en hårdare inkörning, men en lugn inkörning är nog bara marginellt sämre och anses då som ett säkrare alternativ när flera det handlar om flera hundra tusen motorer som ska köras in av främligar!

en polare jobbar i skövde med sånt vad jag har fattat så tar dom ut vissa å kör mycket hårt med ¨många timmar å väldigt hårt med dessa motorer går till bilar sen, kunden har ju garanti så några har ju köpt en ny volvo med en hård inkörd motor å dom har inte haft nåt haveri än på grund av det

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Sharky
13 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jag kom ihåg att Lampan på Birka frågade han som räknade på min 16V turbo (det var även han som beställde mina kolvar) vilka slags ringar jag skulle ha så att han kunde hena därefter och så att spelet blev korrekt.
När det gäller kylning så körde jag i vevaxelbänk med kyltorn och shunt så att han som körde motorn (som vet vad han sysslar med...) parerade säkert så att fick den kylning som behövdes. Detta är en lyx man inte har om man mappar motorn i bilen.

Och Schnauz har rätt - jag har måhända en del erfarenhet om motorbygge - inte av motorbygge då jag alltid har låtit dom som kan det ta den biten...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
13 december 2010 · 10 287 Inlägg

Du får ursäkta men det har jag väldigt svårt att tro. Dels för att dessa motorer vill man ha tillbaka för att plocka isär , dels för att det skulle bli ett logisktikt helvete att plocka dom tillbaka in i produktionsflödet och dels för att dom är begagnade och en kund som köpt en ny bil skulle kunna stämma skiten ur Volvo.

/Göran

Blyfot_Racing skrev:
en polare jobbar i skövde med sånt vad jag har fattat så tar dom ut vissa å kör mycket hårt med ¨många timmar å väldigt hårt med dessa motorer går till bilar sen, kunden har ju garanti så några har ju köpt en ny volvo med en hård inkörd motor å dom har inte haft nåt haveri än på grund av det

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
13 december 2010 · 6 271 Inlägg

Finns en video på Youtube om Ford Focus ST eller RS - kommer inte ihåg vilket just nu.

Där får man även se lite av Fords testanläggning, där bilarna testas.

Bilarna spänns upp i en hall, och får ge fullgas konstant en längre period (flera dagar i sträck tror jag det var).

Sedan ändrar de temperatur och andra parametrar i hallen, från till exempel extrem kyla till extrem hetta för att se hur bilen klarar det.

Om bilen och motorn klarar detta testet så utgår väl man sedan ifrån den specifikationen på övriga bilar och motorer som byggs/monteras?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
m_a_c X40 Nordic
13 december 2010 · 784 Inlägg

Sharky skrev:
Du får ursäkta men det har jag väldigt svårt att tro. Dels för att dessa motorer vill man ha tillbaka för att plocka isär , dels för att det skulle bli ett logisktikt helvete att plocka dom tillbaka in i produktionsflödet och dels för att dom är begagnade och en kund som köpt en ny bil skulle kunna stämma skiten ur Volvo.

/Göran

Blyfot_Racing skrev:
en polare jobbar i skövde med sånt vad jag har fattat så tar dom ut vissa å kör mycket hårt med ¨många timmar å väldigt hårt med dessa motorer går till bilar sen, kunden har ju garanti så några har ju köpt en ny volvo med en hård inkörd motor å dom har inte haft nåt haveri än på grund av det

Yes de tar ut vissa motorer för extra hårda tester. Men de kommer aldrig att sitta i en bil ut till kund. Efter testet plockar man nämligen isär motorn och kollar så allt ar inom spec. Moment på skruvar och kanalers mått o.sv. Efter detta slängs delar. Det är jättenogrant med detta man vågar inte skicka något dåligt ut till kund. Om man tappar en motordel t.ex turbo grenrör kolv eller något annat på backen under monteringen så slängs denna direkt.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

Ta er tid och läs wink

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Motorn ska köras hårt...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
r35pect BMW ///M3
13 december 2010 · 404 Inlägg

finns mycket att läsa om detta om du söker på engelska, bla väldigt mycket om inkörning av hojar som dom testat i usa, där kan du läsa om i princip allt kommer dock inte ihåg sidan men dom som körts lugnt har sämre effekt och läcker mer vid ringarna än dom som endast varmkörts och sen fullt ös.

och så har jag alltid gjort med nya grejer och jag har aldrig haft några fel,

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

laaaarsson skrev:
finns mycket att läsa om detta om du söker på engelska, bla väldigt mycket om inkörning av hojar som dom testat i usa, där kan du läsa om i princip allt kommer dock inte ihåg sidan men dom som körts lugnt har sämre effekt och läcker mer vid ringarna än dom som endast varmkörts och sen fullt ös.

och så har jag alltid gjort med nya grejer och jag har aldrig haft några fel,

Precis. 100% felfria kolvar hos dom som kört in motorerna hårt, helt svarta/ bruna kolvar för dom som kört på fabrikanternas rekommendationer.

Flera bildexempel i länken jag skrev ovan

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
schnauz
13 december 2010 · 1 758 Inlägg

m_a_c skrev:

schnauz skrev:
Nån som vet hur t.ex. Volvo kör sina motorer efter att de är nybyggda? Innan de packas för att skickas till monteringsfabriken menar jag då.

Tjena det kan jag svara på. Har jobbat på monteringen i skövde. Vi provkörde motorerna i ca 6min. Tankade i ny olja och fylde upp med vatten. Oljan som tankas in är leveransolja med en florocent i. Vattnet har också florocent men pumpas ut innan motorprovningen är avslutad. Motorn får gå ett tag med olika tester så som oljetryck injektortryck och komp testas. Turbon belastas inte. Och glödstift kopplas inte in. Man varvar motorn i snitt 1500 rpm och toppar under injektortestet 2500 rpm och 1200 bar. Därefter gör man en översyn med uv lampa för att se läck. Även läck i blocket stora som en knappnålshuvud (omöjligt att se med egna ögon) rättastill och man provkör motorn igen. Sen skickas motorn till göteborg eller ghent. Där kopplas den in med bil och för generator och acpump med mera. Sen provkörs bilen en stund där förr att se så allt fungerar som det ska igen. Detta känns kanske ganska lite när man läser det men mer gör man inte på andra företag heller. Gjorde man mer skulle man inte kunna tillverka tillräckligt stora volymer av motorer. Köper man en lite billigare bil typ en pegout så testas var 20:e motor och därför kommer fler kunder där att upptäcka fel på sin motorn när de får bilen. Man får lite vad man betalar för.

Härligt, det var precis ett sånt svar jag hoppades skulle dyka upp!
Misstänkte att det var ungefär så det gick till, bra att vi fick det bekräftat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang