Volvo s40, pulserande ljud i takt med hjulen vid inbromsning eller lättande på gas.

villon
16 december 2010 · 684 Inlägg

Hejsan!

Har upptäkt ett relativt starkt missljud när jag bromsar in i låg hastighet men även när jag släpper gasen i valfri hastighet. Ljudet kan beskrivas som ett pluserande dunk i takt med hjulens fart ( i väldigt låg hastighet vid inbromsning så hör man tydligt att det dunkar i takt med rullningen)

Kan även uppdagas när jag kör och släpper gasen men finns absolut inte där vid minsta lilla acceleration eller fri koppling (oftast)

Ljudet vad jag kan höra kommer ifrån vänster fram och kom ganska snabbt och blev lite värre efter ett tag men ligger på samma nivå nu. Men ibland låter det mer och ibland inte.

Bilen är en s40 t4:a 00:a. 20900 mil om det har någon betydelse.

Tack på förhand!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
villon
16 december 2010 · 684 Inlägg

Ingen som har någon idé?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Volvofarfar
16 december 2010 · 1 312 Inlägg

Har du balanserat hjulen nyligen? kan ju vara en vikt som sitter fel och tar i något...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
villon
16 december 2010 · 684 Inlägg

Jag lät ju balansera 4 nya hjul iom vinterdäcken. Men det var bra efter det, enda skulle vara om en vikt då ramlat av men det låter inte riktigt så, då borde de ju låta konstant? även vid acceleration?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Volvofarfar
16 december 2010 · 1 312 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Har du balanserat hjulen nyligen? kan ju vara en vikt som sitter fel och tar i något...

Kolla även hjulmuttrarna!!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
16 december 2010 · 1 312 Inlägg

Satt dom löst?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
andreas1
16 december 2010 · 1 020 Inlägg

hjullager? prova sväng åt båda hållen är det ett hjullager tystnar det när du svänger åt ena hållet

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
K_Johansson
16 december 2010 · 45 Inlägg

låter som ett dåligt hjullager, hissa upp bilen och "vicka" hjulet upp och ner.

villon
16 december 2010 · 684 Inlägg

Ok tack, ska kolla hjullagret, men borde det fortfarande inte låta när man accelererar med då? eller det har inte med det att göra?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Mreque89 Oturen själv
16 december 2010 · 593 Inlägg

kör upp i lämplig hastighet å gira hårt åt vänster respektive höger. Låter de när du sular höger är de vänster hjullager etc.

Brum
villon
17 december 2010 · 684 Inlägg

Tack för alla svar men det var så enkelt som och jag skäms för att säga det iom att jag inte kolla det innan jag la upp en träd att två hjulmuttrar satt väldigt löst (så man kunde ta av dem med handkraft) så tack volvofarfar big_smile tråd kan låsas.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang