2432
Sök

Problem med vevhusventilation volvo 740 turbo -90

1 562 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
kraftigt övertryck i vevhusventilationen, följden blir oljeläckage. nånstans sitter det ju igen men vart. har även felkoden 232 som jag börjar tro är relaterad till problemet. har bytt insugspackningen vilket brukar vara det vanligaste på denna felkod ingen förbättring.
har blåst alla slangar jag hittat, rengjort burken under insuget. var inte tätt ngnstans

är det möjligt att plugga slangen till turbons insugsida å sätta en anslutning på ventilkåpan istället som de brukar vara på gamla b21or övertrycket borde ju försvinna men vet inte om turbon tar skada av detta.

kan det vara ngt med tomgångsmotorn som ställer till detta?

har svårt att tro att ngn kolvring lr kolv skulle vara skadad då motorn trots allt går mkt bra. samt att de inte verkar vara ngn bensin i oljan.
har ngn bilder på hur slangarna ska vara dragna posta gärna bilder.

236 Inlägg
19 december 2010
#2
ta ett lock ifrån en b20, sen en catchtank , funkar kanon ^^ och går igenom bes :p hehe


1 562 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#3
NeXz skrev:
ta ett lock ifrån en b20, sen en catchtank , funkar kanon ^^ och går igenom bes :p hehe

ja de va de som va tanken , men turbon tar ingen skada av detta?

236 Inlägg
19 december 2010
#4
jag har kört hela sommaren sådär. har inte märkt någon skillnad 'orginal'' så går väl slangen ner till luftburken? plugga igen den på burken isf, sen en ny slang till tanken bara.:p


1 562 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#5
jajamän den går ju till slangen där turbon suger in luft. vad är det för tank du pratar om är de oljefällan under insuget?

236 Inlägg
19 december 2010
#6
hehe, garaget borde skaffa en chatt. , orginal oljefällan sitter ju under insuget. sen går en slang upp mellan insug där sitter ett filter och en vakumslang , sen går en slang vidare till luftburken. den slangen ska gå till en oljecatch tank. hade problem med att orginal oljefällan inte räckte till.. vet inte varför. men blir väl så när man trimmar , har en sådan här

http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/A3-7.jpg


1 562 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#7
ja just de ja sitter luftfiltret som följer med uppe på toppen då? ja får väl montera en sådan här då och ett b20oljelock lr göra en anslutning på ventilkåpan. tack för svaren.
Senast redigerat av mange_240 (19 december 2010)

236 Inlägg
19 december 2010
#8
hehe. antingen ha kvar orginal vevhusventen, och med b20 lock sen slang till denna burk. eller ta bort orginal slangen till burken sen dra den till catchtank utan b20 lock:p det visar sig helt enkelt. lungt:d

:japp filtret följer med
Senast redigerat av NeXz (19 december 2010)


1 562 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#9
NeXz skrev:
hehe. antingen ha kvar orginal vevhusventen, och med b20 lock sen slang till denna burk. eller ta bort orginal slangen till burken sen dra den till catchtank utan b20 lock:p det visar sig helt enkelt. lungt:d

:japp filtret följer med

jajamän ska beställa denna burk, skriver sedan om de kvarstår ngn fundering.


Sök